شناسه یکتا حافظه مالیاتی
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ مراحل دریافت و غیر فعال سازی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی که به صورت اختصار آن را شناسه یکتا عنوان می کنیم، کد منحصر به فردی است که آن را به اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان ارائه می دهند. این کد به منظور شناسایی دقیق و یکتا آن ها در سامانه مودیان مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل به شما توضیح دهیم شناسه یکتا مالیاتی چیست؟ چه کاربردی دارد و مراحل دریافت آن چگونه است.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی سامانه مودیان یک کد شش رقمی است که ان را به حافظه مالیاتی هر مودی اختصاص می دهند. این شناسه در واقع به عنوان شماره مشخص کننده در سیستم مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و برای هر شخص حقوقی یا حقیقی که وظیفه پرداخت مالیات را دارد، صادر می شود. این شناسه از جهات زیر دارای اهمیت است:

ثبت دقیق و شفاف اطلاعات مالیاتی

با داشتن این شناسه برای هر حافظه مالیاتی، اطلاعات مالیاتی را می توان به صورت دقیق تر و با صحت کامل و بدون اشتباه ثبت کرد.

افزایش مانیتورینگ و نظارت مالیاتی

سازمان امور مالیاتی از این شناسه استفاده می کند تا نظارت دقیق تری روی پرداخت مالیات ها و کنترل تراکنش های مالیاتی داشته باشد.

بهبود ارتباط الکترونیکی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی به افراد حقیقی و حقوقی این امکان را می دهد تا ارتباط الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان را فراهم کنند و به راحتی و با کمترین دردرسر اطلاعات مالیاتی خود را سامانه صادر کنند.

دقیق تر شدن صورتحساب های الکترونیکی

شناسه یکتا به صورت معمول در تمام صورتحساب های الکترونیکی به عنوان بخشی از شماره مالیاتی افراد و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند تا صورتحساب الکترونیکی به درستی ارسال شود.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که شناسه یکتا حافظه مالیاتی در سامانه مودیان چیست باید بگوییم که این شناسه ابزاری مهم در مدیریت مالیاتی کشور است که منجر به بهبود فرایندهای مالیاتی و ارتباط بین اشخاص و سازمان امور مالیاتی می شود.

چه کسانی باید برای دریافت شناسه یکتا مالیاتی اقدام کنند؟

افرادی که باید برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی اقدام نمایند عبارت هستند از:

  • مودیان امور مالیاتی: تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه های مختلف موظف هستند به مدیریت و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان.
  • کسب و کارهای الکترونیکی: افرادی که در زمینه های مختلف، صورتحساب های الکترونیکی صادر می کنند. این کسب و کارها شامل تمامی فروشگاه های آنلاین، خدمات اینترنتی و سایر کسب و کارهای مشابه می شوند.
  • در نهایت باید بگوییم تمام فروشگاه هایی که در فرایند های مالیاتی و همچنین ارتباط با سامانه مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور، فعالیت دارند، ملزم به دریافت شناسه یکتا هستند. همچنین اشخاص و کسب و کارهای نام برده باید ملزم هستند برای اجرای قوانین پایانه های فروشگاهی و صدور صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، این شناسه را دریافت کنند. در واقع دریافت این شناسه برای انجام تعهدات مالیاتی و ارتباط با سازمان امور مالیاتی بسیار ضروری است و اگر کسب و کاری نخواهد آن را دریافت کند، مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

در این قسمت تمام مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را برای شما شرح خواهیم داد:

مرحله اول: ورود به کارپوشه سامانه مودیان و انتخاب پرونده مالیاتی

ابتدا باید وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی یا همان سامانه مودیان شوید و بعد از وارد کردن اطلاعات لازم و ورود به صفحه شخصی، باید روی گزینه کارپوشه کلیک کنید.

مرحله دوم: ورود به بخش عضویت و انتخاب گزینه درخواست شناسه

در این مرحله باید در قسمت داشبورد سایت، بخش عضویت را انتخاب کنید و روی شناسه های یکتا حافظه مالیاتی کلیک کنید و بعد از دکمه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را بفشارید.

مرحله سوم: تعیین نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

در این مرحله هم لازم است که برای خود تعیین کنید که از چه روشی می خواهید صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید. برای این امر روش های مختلفی وجود دارد از جمله:

  • ارسال مستقیم توسط مودی که می تواند از طریق نرم افزار حسابداری تیپی تکس انجام گیرد.
  • ارسال توسط شرکت های معتمد
  • ارسال توسط سامانه های دولتی

نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که اگر نحوه ارسال صورت حساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی با کلید مودی انتخاب شود، همانند ارسال صورت حساب توسط مودی است. اگر هم نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی با شرکت معتمد/ سامانه های دولتی انتخاب شود، نیازی نیست مرحله بعدی را که ثبت کلید عمومی است انجام دهید.

مرحله چهارم: ساخت فایل کلید عمومی و بارگذاری آن در سامانه

در این مرحله باید فایلی را که قبلا در در سایت www.gica.ir ساخته اید، از سیستم خودتان انتخاب و آن را بارگذاری کنید.

مرحله پنجم: تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا

در این مرحله هم باید اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس شما نشان داده می شود. در صورتی که به صحت اطلاعات وارد شده اطمینان دارید می توانید به مرحله بعدی بروید.

مرحله ششم: تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا

این مرحله مربوط به کسب و کارهایی خواهد بود که دارای پایانه فروشگاهی مانند دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت و غیره هستند. در این مرحله باید اطلاعات مربوط را انتخاب و روی دکمه بعدی کلیک کنید.

مرحله هفتم: ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایان فروشگاهی

در این مرحله باید اطلاعات مربوط به حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی را وارد سایت کنید و به مرحله بعدی بروید.

مرحله هشتم: مشاهده اطلاعات

در این مرحله باید به صحت و درستی اطلاعات وارد شده اطمینان پیدا کنید و اگر مشکلی وجود نداشت و نیازی به ویرایش نبود، می توانید به مرحله بعد بروید.

کاربرد شناسه یکتای حافظه مالیاتی

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم شناسه یکتا حافظه مالیاتی یکی از ابزارهای مهم در فرایندهای مالیاتی است که کاربرد زیادی دارد. در این قسمت کاربرد این شناسه را برای شما عنوان می کنیم:

  • ارسال صورتحساب الکترونیک: این شناسه به عنوان بخشی از شماره مالیاتی در صورت حساب های الکترونیکی محسوب می شود.
  • ثبت و پایش اطلاعات مالیاتی: سازمان امور مالیاتی کشور از این شناسه برای ثبت و پایش اطلاعات مودیان استفاده می کند. این اطلاعات شامل درآمدها، معافیت ها و مالیات های پرداختی در سامانه های مالیاتی می شود. تمام این اطلاعات در حافظه مالیاتی ذخیره و مدیریت می شود.
  • کاهش تخلفات مالیاتی: شناسه یکتا به سازمان امور مالیاتی امکان مانیتورینگ دقیق تر و کنترل بیشتری در زمینه پرداخت مالیات را می دهد. این امر باعث می شود تا تخلفات مالیاتی زودتر شناخته شوند و از فرار مالیاتی و این تخلفات هم جلوگیری شود.
  • ارتباط الکترونیکی: شناسه یکتا به اشخاص و شرکت ها این امکان را خواهد دارد با سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان ارتباط الکترونیکی داشته باشد. این ارتباطات الکترونیکی سرعت و دقت در انجام معاملات مالیاتی را افزایش خواهد داد.

مزایای ثبت نام و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی مزایای فراوانی هم برای افراد و کسب و کارها و هم برای سازمان امور مالیاتی کشور دارد که در ادامه مهم ترین آن ها را بیان می کنیم:

  • کلیه جرائم مالیات بر ارزش افزوده (از سال 1396 و قبل از آن) شامل بخشودگی و تعلیق می شوند.
  • صورتحساب هایی که شناسه مالیاتی در آن ها درج شده، در قرعه کشی قرار می گیرند و می توان از مزایای آن بهره مند شد.
  • در صورتی که تمام فاکتورها با کد مالیاتی ثبت شود، هیچ مامور مالیاتی نباید به شرکت مودی سر بزند و مدارک و اسناد آن ها را بررسی کند.

غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای غیر فعالسازی شناسه یکتا حافظه مالیاتی باید به کارپوشه خود در سامانه مودیان مراجعه کنید. سپس باید وارد قسمت شناسه یکتای مالیاتی می شوید و روی آیکون x ضربه می زنید. البته که قرار نیست با این کار شناسه یکتا از پرونده شما حذف شود بلکه فقط غیر فعال می شود. اگر شناسه یکتا حافظه مالیاتی جدید درخواست بدهید، این شناسه برای شما مجددا فعال خواهد شد. اگر شناسه توسط مودی پشتیبانی شود، با انتخاب گزینه حذف این شناسه غیر فعال خواهد شد. اما اگر شرکت معتمد از شناسه یکتای شما پشتیبانی کند،  این کار مانند حذف شرکت معتمد انجام خواهد شد.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شناسه منحصر به فرد مالیاتی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی با شناسه منحصر به فرد مالیاتی دارای تفاوت هایی است که در این قسمت این تفاوت ها را برای شما عنوان می کنیم:

  • شماره منحصر به فرد مالیاتی دارای 22 کاراکتر است که این شناسه به صورت انحصاری و یکتا برای هر صورتحساب الکترونیکی وجود خواهد داشت. برای دریافت شناسه منحصر به فرد مالیاتی مودی می تواند از سامانه مودیان اقدام کند تا این کد منحصر به فرد در سیستم مالیاتی فرد مورد استفاده قرار گیرد.
  • شناسه یکتا حافظه مالیاتی یک کد با 6 کاراکتر عدد است که به صورت انحصاری برای تشخیص مودی مورد استفاده قرار می گیرد. این شناسه به سازمان امور مالیاتی اطلاع می دهد که صورت حساب توسط کدام مودی یا شرکت برای سامانه مودیان ارسال شده است.

به طور کلی در مورد تفاوت این دو شناسه باید بگوییم که شناسه منحصر به فرد مالیاتی برای هر صورت حساب الکترونیکی صادر می شود اما شناسه یکتا حافظه مالیاتی کدی برای تشخیص و شناسایی مودیان است.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شناسه کالا و خدمات

شناسه کالا و خدمات به دو دسته شناسه عمومی کالا و خدمات و شناسه اختصاصی کالا و خدمات تقسیم می شود. افراد باید بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای دریافت شناسه کالا و خدمات اقدام کنند. طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی فعلا لزومی ندارد که افراد شناسه اختصاصی دریافت کنند و فقط باید از شناسه عمومی کالا و خدمات استفاده کنند. شناسه عمومی در واقع یک کد منحصر به فرد است که به یک دسته خاصی از کالاها و یا خدمات تعلق می گیرد.

سوالات متداول در خصوص شناسه یکتا حافظه مالیاتی

این شناسه یک کد 6 رقمی است که برای هر مودی به صورت انحصاری صادر می شود. این شناسه پس از ثبت نام مودی در سامانه مودیان، صادر شده و تا پایان عمر با مودی باقی می ماند.

بله این شناسه به صورت انحصاری برای هر فرد مودی صادر می شود و در مواقع لزوم افراد مودی با این شناسه شناسایی می شوند.

 برای این که بتوانید شناسه یکتا مالیاتی را دریافت کنید باید ابتدا فایل CSR را دریافت کنید. این فایل در واقع گواهی مهر سازمانی است و توسط نرم افزارهای خاصی تولید می شود.

کلیه اشخاص حقوقی و و حقیقی که موظف هستند صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند، باید شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنند.

کد یکتا مالیاتی برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی، صادر می شود. این کد در واقع ابزاری برای مدیریت صورت حساب الکترونیکی در سامانه مالیات، پرداخت مالیات و اصلاح صورتحساب در سامانه محسوب می شود.

عدم دریافت شناسه یکتا، عواقب خوبی برای مودیان و سازمان امور مالیاتی به دنبال ندارد. از جمله مهم ترین پیامد آن می توان خسارت به سازمان امور مالیاتی و شرکت ها و همچنین تقلب در مالیات اشاره کرد.

تاریخ انتشار: 9 شهریور 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *