صورتحساب الکترونیکی چیست؟
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

در ایران براساس قوانینی که از طرف پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان وضع شده، تمام کسب و کارها، شرکت ها و سازمان موظف هستند صورتحساب الکترونیکی خود را برای سامانه ارسال کنند. این موضوع کمک می کند تا فرایندهای حسابداری با دقت بیشتری انجام شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل برای شما توضیح دهیم که صورتحساب الکترونیکی چیست و چه انواعی دارد و چگونه می توانید آن را برای سامانه مودیان ارسال کنید. با ما همراه باشید.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

یکی از مهم ترین اصطلاحاتی که در سامانه مودیان به کار می رود، صورتحساب الکترونیکی است که در واقع بخش مهم این سامانه محسوب می شود و بدون آن عملا نمی توانید مالیات خود را پرداخت کنید. صورتحساب الکترونیکی شامل تمام فعالیت هایی می شود که یک شرکت، سازمان و یا کسب و کار انجام می دهد. در صورتحساب راجع به عملکرد مالی، وضعیت مالی و انعطاف پذیری مالی اطلاعاتی درج می شود.

 اگر بخواهیم با زبان ساده تر این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم که صورتحساب الکترونیکی چیست چیزی شبیه به همان فاکتور فروش قدیمی است که انواع مختلفی دارد و شما با توجه به کسب و کاری که دارید، باید یکی از انواع صورت حساب الکترونیکی را برای سامانه مودیان صادر کنید. اگر در رابطه با سامانه مودیان سوالی دارید میتوانید نوشته سامانه مودیان چیست؟ را مطالعه فرمایید.

سازمان مالیات کشور با این هدف که از فرار مالیاتی جلوگیری کند و باعث افزایش سرعت رسیدگی و پاسخ دهی بهتر شود، سامانه مودیان را راه اندازی کرده و از تمام شرکت ها و اصناف خواسته تا با ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی خود در پرداخت به موقع مالیات سهیم باشند.

از زمانی که سامانه مودیان در ایران راه اندازی شده است، درصد خطا توسط مودی و کارفرما بسیار کاهش یافته است. علاوه بر آن هیچ سازمان و شرکتی نمی تواند از پرداخت مالیات فرار کند. با ارسال صورت حساب الکترونیکی جز به جز پرداخت ها کنترل می شود و هیچ بهانه ای برای پرداخت کمتر مالیات وجود نخواهد داشت. از طرفی چون پرداخت مالیات و ارسال صورتحساب توسط اینترنت انجام می شود، دیگر هیچ فردی نمی تواند بهانه ای برای عدم پرداخت به موقع داشته باشد.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

یکی از مهم ترین اصطلاحاتی که در سامانه مودیان به کار می رود، صورتحساب الکترونیکی است که در واقع بخش مهم این سامانه محسوب می شود و بدون آن عملا نمی توانید مالیات خود را پرداخت کنید. صورتحساب الکترونیکی شامل تمام فعالیت هایی می شود که یک شرکت، سازمان و یا کسب و کار انجام می دهد. 

در صورتحساب راجع به عملکرد مالی، وضعیت مالی و انعطاف پذیری مالی اطلاعاتی درج می شود. اگر بخواهیم با زبان ساده تر این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم که صورتحساب الکترونیکی چیزی شبیه به همان فاکتور فروش قدیمی است که انواع مختلفی دارد و شما با توجه به کسب و کاری که دارید، باید یکی از انواع صورت حساب الکترونیکی را برای سامانه مودیان صادر کنید.

سازمان مالیات کشور با این هدف که از فرار مالیاتی جلوگیری کند و باعث افزایش سرعت رسیدگی و پاسخ دهی بهتر شود، سامانه مودیان را راه اندازی کرده و از تمام شرکت ها و اصناف خواسته تا با ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی خود در پرداخت به موقع مالیات سهیم باشند.

از زمانی که سامانه مودیان در ایران راه اندازی شده است، درصد خطا توسط مودی و کارفرما بسیار کاهش یافته است. علاوه بر آن هیچ سازمان و شرکتی نمی تواند از پرداخت مالیات فرار کند. با ارسال صورت حساب الکترونیکی جز به جز پرداخت ها کنترل می شود و هیچ بهانه ای برای پرداخت کمتر مالیات وجود نخواهد داشت. از طرفی چون پرداخت مالیات و ارسال صورتحساب توسط اینترنت انجام می شود، دیگر هیچ فردی نمی تواند بهانه ای برای عدم پرداخت به موقع داشته باشد.

انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

حال که متوجه شدیم صورتحساب الکترونیکی چیست وقت آن رسیده که در مورد انواع آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. صورتحساب الکترونیکی دارای یک شماره یکتا مالیاتی است که به هر صورتحساب توسط سازمان امور مالیاتی اختصاص خواهد یافت. این صورتحساب شامل نوع اول، نوع دوم و نوع سوم است که در این قسمت هر کدام را به طور جداگانه توضیح می دهیم:

 صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در این نوع از صورتحساب، اطلاعات خریدار به همراه اطلاعات فروشنده درج خواهد شد و امکان ثبت معامله به صورت نقدی و یا نسیه هم فراهم می شود. در صورتی که این نوع از صورتحساب صادر شود، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریداران هم محاسبه خواهد شد. همچنین انواع دیگری از این صورتحساب ها با همان عنوان صورتحساب الکترونیکی نوع اول برای سایر کسب و کارها هم وجود دارد که البته در این شرایط شما نیازمند اطلاعات بیشتری خواهید بود. صورتحساب نوع اول دارای الگوهای مختص به خود است که در این قسمت هر کدام را نام می بریم:

  • الگوی صورتحساب فروش ارز که این الگو فقط مختص صرافی ها می شود.
  • الگوی صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین که ای الگو هم فقط به طلافروشان مربوط می شود.
  • الگوهای صورتحساب قرارداد پیمانکاری.
  • الگوی صورتحساب قبوض خدماتی.
  • الگوی صورتحساب بلیط هواپیما.
  • الگوی صورتحساب صادرات.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

در این نوع از صورتحساب فقط معاملاتی که به صورت نقدی انجام می گیرد، ثبت می شود. اعتبار مالیاتی ارزش افزوده هم در این نوع برای خریداران محاسبه نخواهد شد.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

در این نوع از صورتحساب الکترونیکی هیچ مبلغی بابت ارزش افزوده برای خریداران دریافت نخواهد شد. این صورتحساب در واقع همان گزارش دستگاه های کارتخوان، رسید و گزارش درگاه های پرداخت الکترونیکی است که از یک شماره منحصر به فرد مالیاتی برخوردار است.

انواع صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

برای تمامی مودیان الزامی است که صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند که انجام این امر می تواند به روش های مختلفی انجام شود. یکی از آسان ترین و بهترین روش ها برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان، استفاده از نرم افزار تیپی تکس است. شما می توانید با استفاده از این نرم افزار بدون آن که هیچ دخالت خاصی داشته باشید، صورتحساب خود را با کمترین دردسر و دشواری به سامانه مودیان ارسال نمایید.

انواع صورتحساب الکترونیکی بر اساس ماهیت و موضوع

در مورد این که انواع صورتحساب الکترونیکی چیست ما پیش تر توضیحاتی ارائه دادیم اما صورتحساب های الکترونیکی براساس ماهیت و موضوع هم دسته بندی می شوند که ما در این قسمت انواع آن را به شما معرفی می کنیم: 

صورتحساب الکترونیکی اصلی

یکی از انواع صورتحساب الکترونیکی، نوع اصلی فروش یا همان فاکتور فروش است. این صورتحساب باید بلافاصله بعد از هر نوع معامله فروش کالا و یا خدماتی صادر شده و به سامانه مودیان ارسال شود. همچنین لازم است یک نسخه چاپی آن را به خریدار هم تحویل دهید تا خریدار آن را در کارپوشه اش مرور و تایید کند.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

در سال های گذشته مودی نمی توانست هیچ گونه اصلاحاتی در صورتحساب خود انجام دهد و معمولا فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدیدی صادر می شد. یکی از دلایل این موضوع این بود که در صورتحساب های چاپی امکان این که اصلاح انجام شود، وجود نداشت. اما از آن جایی که امروزه صورتحساب ها به صورت الکترونیکی صادر می شوند و امکان ردیابی آن ها هم وجود دارد، می توان از طریق شماره ردگیری، اصلاحاتی را در صورتحساب انجام داد.

 در واقع در این نوع صورتحساب فروشنده می تواند اطلاعات اصلی مربوط به خریدار را مانند: شماره اقتصادی، شماره ملی، شماره شناسنامه، شماره مشارکت مدنی، کد فراگیر اتباع غیر ایرانی و اطلاعات اصلی مربوط به کالا یا خدمت را مانند شناسه کالا یا خدمت را اصلاح کند. مودی باید صورتحساب جدید را که حاوی شماره یکتا مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و آن را به سامانه مودیان ارسال کند. در صورتحساب اصلاحی تمامی اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات جدید در سامانه ثبت خواهد شد. اگر این نوع از صورتحساب جز نوع اول باشد، باید خریدار آن را تایید کند در غیر این صورت نیازی به این کار نیست.

صورت حساب الکترونیکی ابطالی

در سامانه مالیاتی نمی توانید صورتحساب الکترونیکی اصلی و یا اصلاحی را حذف کنید اما می توانید آن را باطل کنید. مواردی که معمولا باعث می شوند نیاز به ابطال صورتحساب الکترونیکی به وجود بیاید، شامل اصلاحاتی در اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار می شوند. این ابطال ممکن است مربوط به شماره اقتصادی، شناسه کالا یا خدمت، تاریخ صدور صورتحساب با توجه به اسناد و مدارک مثبته ای که عدم تحقق معامله را اثبات می کند، شود.  فروشنده می تواند نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی باطل شده که حاوی شماره یکتا مالیاتی است و ارسال مجدد آن، اقدام کند. در صورت انجام این مراحل توسط مودی، صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه باطل خواهد شد.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش

نوع دیگری از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد که آن برگشت از فروش است. اگر بعد از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله یعنی کالا یا خدمت توسط خریدار برگشت داده شود، فروشنده این وظیفه را به عهده دارد که صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش را صادر کند. این صورتحساب برگشتی بیشتر به منظور اصلاح صورت حساب اصلی و اصلاحی انجام می گیرد.

صورتحساب الکترونیکی طلا فروشی

افرادی که در صنف طلافروشان مشغول به فعالیت هستند، باید پس از هر تراکنش و فروش، صورتحساب الکترونیکی معامله انجام شده را صادر کنند. همچنین باید از طریق کارپوشه شخصی خود در سامانه مودیان، فاکتور استاندارد خود را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند. ارسال صورتحساب الکترونیکی طلافروشان از نوع اول است و در این صورتحساب باید تمام مشخصات فروشنده اعم از کد اقتصادی، شناسه ملی و غیره در کنار جزئیات مربوط به فروش ذکر شود.

صورتحساب الکترونیکی وکلا

ارسال صورتحساب الکترونیکی وکلا هم یکی از وظایف اصلی وکلا است که طبق فراخوان های سامانه مودیان وکلا موظف هستند به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کنند. در صورتی که مشتریان وکلا نیازی به صورتحساب الکترونیکی نوع اول نداشته باشند، وکلا می توانند از صورتحساب الکترونیکی نوع دوم استفاده کند. در صورتی که مشتریان به آن نیاز داشته باشند، وکلا این امکان را خواهند داشت برای صدور صورتحساب الکترونیکی نوع سوم اقدام نمایند.

انواع صورتحساب براساس نوع کسب و کار

همان طور که تا اینجای مقاله با انواع صورتحساب الکترونیکی آشنا شدیم، در ادامه باید بگوییم که براساس نوع کسب و کاری که انجام می دهید، صورتحساب های الکترونیکی متفاوت خواهد بود. در ادامه دو نوع از کسب و کارها را که هر کدام نیاز به صورت حساب متفاوتی دارند را برای شما شرح می دهیم.

خرید و فروش کسب کار های B2B

اهمیت آشنایی با صورتحساب الکترونیکی چیست آن جایی خواهد بود که اگر شما صورتحساب اتتباه دریافت کنید، اعتبار ارزش افزوده و هزینه برای شما محاسبه نخواهد شد. در واقع زمانی که شما کالا یا خدماتی را به یک کسب و کار دیگر می فروشید که به این نوع کسب و کار اصطلاحا B2B می گوییم، باید صورت حساب نوع اول را صادر کنید. اگر هم به عنوان یک شرکت کالا یا خدماتی را از کسب و کار دیگری دریافت می کنید، باید برای شما صورتحساب نوع اول صادر شود. البته که فروشنده می تواند صورتحساب نوع دوم و یا حتی نوع سوم را هم برای شما صادر کند. اما برای خریدار به عنوان ارزش افزوده محاسبه نخواهد شد.

کسب و کارهای B2C

یکی دیگر از انواع صورتحساب الکترونیکی مربوط به کسب و کارهای B2C است. زمانی که شما به عنوان یک شرکت کالا یا خدماتی را به مصرف کننده نهایی می فروشید، به این نوع کسب و کار اصطلاحا B2C می گویند. افرادی که چنین کسب و کاری دارند، به عنوان فعال اقتصادی در کشور در نظر گرفته نمی شوند. بنابراین لزومی ندارد که صورتحساب نوع اول را ارائه دهند. اما این افراد وظیفه دارند تا پایانه فروشگاهی نصب کنند و صورتحساب نوع دوم و یا نوع سوم را ارائه دهند. اگر بخواهید صورتحساب نوع سوم را صادر کنید، باید بدانید که نمی توانید بین کالاهای مشمول مالیات ارزش افزوده و معاف از مالیات تفکیکی ایجاد کنید. پس در نتیجه تمامی اقلام به فروش رسیده توسط شما مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهد شد.

اما اگر بخواهید صورتحساب نوع دوم را صادر کنید، نوع کالا و خدمات مشخص است. پس بابت کالاهای معاف از مالیات هیچ مالیاتی از شما دریافت نخواهد شد. بنابراین با صدور صورتحساب الکترونیکی نوع دوم مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.

الگوهای صورتحساب الکترونیکی مالیاتی کدامند؟

برای صدور صورتحساب بر اساس معاملات و فعالیت های مختلف و متناسب با نوع کسب و کارها، الگوهایی برای انواع صورتحساب الکترونیکی تعیین شده است. هر کدام از این الگوها دارای اقلا خاصی هستند که برخی از آن ها مشترک با سایر الگوها است. در ادامه این الگوهای صورتحساب الکترونیکی را برای شما عنوان می کنیم:

الگوی صورت حساب الکترونیکی نوع اول

یکی از مهم ترین صورتحساب برای شرکت ها و سازمان صورتحساب نوع اول است که 7 الگو دارد که برای هر یک از اصناف و فعالیت ها متفاوت است. این الگوها شامل موارد زیر می شوند:

  • الگوی اول: فروش
  • الگوی دوم: الگویی که که برای صورتحساب فروش ارز به کار می رود و فقط صراف ها می توانند از آن استفاده کنند.
  • الگوی سوم: این الگو مختص طلافروشان است و برای خرید و فروش طلا، جواهر و پلاتین به کار می رود.
  • الگوی چهارم: این الگو هم برای قرارداد پیمانکاری است و فقط پیمانکاران می توانند از آن استفاده کنند و سالانه باید صورتحساب خود را برای سامانه مودیان ارسال نمایند.
  • الگوی پنجم: این الگو فقط برای قبوض خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • الگوی ششم: این الگو فقط برای آژانس های هواپیمایی و برای صدور بلیط هواپیما به کار می رود.
  • الگوی هفتم: فقط مخصوص شرکت های صادراتی است.

الگوی صورت حساب الکترونیکی نوع دوم

این نوع از صورتحساب های الکترونیکی، دارای الگوهای محدودتری است. الگوی اول صورتحساب نوع دوم شامل الگوی فروش و الگوی دوم آن شامل صورت حساب ثابت طلا، جواهر و پلاتین می شود که باید به صورت انحصاری از طرف فروشندگان طلا صادر شود.

الگوی صورت حساب الکترونیکی نوع سوم

رسیدی که از دستگاه های کارتخوان ارسال می شوند هر کدام یک عدد خاص مالیاتی دارند. این صورتحساب الکترونیکی به این معنا است که در پایانه های فروشگاهی برای آن اطلاعات خاص و زیادی درج نشده است. از این رو نوع سوم از صورتحساب های الکترونیکی الگوهای متنوعی ندارند و فقط در یک فرمت خاصی ارائه می شوند.

صورتحساب الکترونیکی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

با راه اندازی سامانه مودیان و طبق بند ج ماده یک، تمام اشخاص حقوقی و حقیقی باید برای ارسال صورتحساب مالیاتی اقدام کنند. طبق این قانون مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هر شخص حقیقی و صاحب کسب و کار که به فروش کالا یا خدماتی می پردازد، باید نسبت به ارسال صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی در سامانه مودیان اقدام کند. اشخاص حقوقی و حقیقی هر کدام براساس نوع کسب و کار خود می توانند از طریق پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال نمایند.

یک صورتحساب الکترونیکی کامل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک صورتحساب الکترونیکی باید چه ویژگی هایی داشته باشد

یکی از تاثیرگذارترین اسناد موجود در فرایند تعیین مالیات برای هر کسب و کاری، صورت حساب الکترونیکی مالیاتی است. به همین دلیل این سند باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتوان در مواقع لزوم به آن استناد کرد. اگر بخواهیم اصلی ترین ویژگی های این سند را برای شما عنوان کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صورت حساب الکترونیکی همان طور که از نام آن پیدا است باید به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی صادر شود.
  • صورت حساب الکترونیکی باید دارای شماره یکتا یا همان شماره منحصر به فرد مالیاتی باشد.
  • اطلاعاتی که روی صورت حساب درج می شوند، باید در حافظه مالیاتی فروشنده هم ذخیره شود.
  • اطلاعاتی که روی صورت حساب درج می شوند، باید در کارپوشه خریدار هم تایید شود.

چرا باید صورتحساب الکترونیکی مالیاتی را صادر کنیم؟

صورتحساب الکترونیکی مالیاتی دارای مزایای فراوانی است. به همین دلیل برای تمام کسب و کارها الزامی شده است که صورتحساب خود را به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال کنند. در ادامه مزایای این روش را برای شما شرح خواهیم داد:

شفافیت و قابلیت دسترسی

با داشتن صورت حساب الکترونیکی امکان دسترسی آسان و به روز به اطلاعات مالیاتی هر شخص حقیقی و حقوقی فراهم خواهد شد. فرد یا شرکت می تواند به صورت مستقیم و در هر زمانی به اطلاعات مالیاتی خود دسترسی داشته باشد. این موضوع به مالکان و مدیران این اجازه را می دهد تا به بهترین شکل ممکن توانند مسئولیت مالیاتی خود را مدیریت نمایند. در مواقعی هم که نیاز باشد افراد می توانند به راحتی صورتحساب مالیاتی خود را در اختیار سایر نهادها هم قرار دهید.

 عدم جرائم مالیاتی

با استفاده از صورتحساب الکترونیکی افراد به صورت دقیق تر و شفاف تری از وضعیت مالیاتی خود با خبر خواهند شد. در نتیجه نمی توانند از پرداخت مالیات فرار کنند چرا که با افزایش شفافیت سازمان امور مالیاتی می تواند بهترین راه کارها را برای عدم جرائم مالیاتی و کاهش فرار از مالیات به مودیان ارائه دهد.

توجه به ماده 4 قوانین پایانه های فروشگاهی

قوانین پایانه های فروشگاهی به مشمولان مالیاتی کمک می کند تا به صورت سریع تر و واضح تری اظهارنامه های مالیاتی و یا سایر اطلاعات فعالیت های اقتصادی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهید. طبق ماده 4 قانون پایانه های فروشگاهی صورتحساب الکترونیکی می تواند خطاها و نقص های احتمالی را در محاسبات مالیاتی به حداقل برساند. سیستم محاسبات مالیاتی خودکار و الکترونیکی از الگوریتم های بسیاری دقیقی استفاده می کند و تمام اطلاعات بدون این که نیروی انسانی در آن دخیل باشد، درج خواهد شد. این موضوع باعث افزایش صحت و دقت محاسبات خواهد شد و خطاهای احتمالی کاهش می یابد.

کاهش هزینه ها

با استفاده از انواع صورتحساب الکترونیکی می توان هزینه های مرتبط با چاپ، ارسال، پردازش های دستی و همچنین ذخیره سازی این صورتحساب به صورت فیزیکی را کاهش داد. علاوه بر ان دیگر نیازی به تصحیح و یا اصلاحات بعدی نخواهد بود که این موضوع می تواند هزینه ها را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

چالش ها و سختی ارسال صورت حساب مالیاتی به سامانه مودیان   

تا اینجای مقاله گفتیم که صورتحساب الکترونیکی چیست و چه مزایایی دارد. با این حال بد نیست به برخی از چالش هایی که هنگام صدور صورتحساب الکترونیک مالیاتی با آن مواجه خواهیم شد را هم به شما بگوییم:

دسترسی به اینترنت

برای استفاده از صورتحساب الکترونیکی شما به یک اینترنت پایدار و قابل اعتماد و بدون قطعی نیاز خواهید داشت. متاسفانه در برخی از مناطق، عدم دسترسی به اینترنت پایدار و یا محدود باعث بروز مشکلاتی در ارسال و دریافت اطلاعات مالیاتی شده است.

سختی نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی نیازمند آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات و قوانین مالیاتی هستید. برای استفاده صحیح از این سیستم باید با محاسبات مالیاتی و قوانین ان به خوبی آشنا باشید. در غیر این صورت ممکن است اشتباهات و خطاهایی در محاسبات رخ دهد و این موضوع منجر به مشکلات قانونی خواهد شد.

هزینه بر بودن صورتحساب الکترونیکی

برای استفاده از صورتحساب مالیاتی شما نیاز به تجهیزات و نرم افزارهای خاصی دارید. این تجهیزات شامل دستگاه های الکترونیکی، نرم افزارهای حسابداری و همچنین نرم افزارهای امنیتی خواهد بود. هزینه هایی که باید برای تامین این تجهیزات بپردازید کمی بالا است.

اما خوشبختانه راه حلی برای این چالش ها پیدا شده که آن نصب نرم افزار تیپی تکس است. شما به کمک این نرم افزار می توانید بدون آن که نیازی به دانش خاصی داشته باشید و یا مفاهیم و محاسبات مالیاتی را آموزش ببینید، به راحتی و با کمترین دردسر انواع صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مودیان ارسال کنید.

چه کسانی مشمول صدور صورتحساب الکترونیکی هستند؟

مشمولین صدور صورتحساب الکترونیک مالیاتی شامل تمام شرکت ها، سازمان ها، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. این افراد باید در زمان مقرری که به آن ها اعلام می شود، به مراجع مالیاتی مربوطه مراجعه کنند و یا صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایند.

نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

برای صدور صورتحساب الکترونیکی شما می توانید از دو روش مختلف اقدام کنید که در ادامه هر یک از آن ها را توضیح می دهیم:

سامانه مودیان مالیاتی

شما می توانید با استفاده از نرم افزار تیپی تکس صورتحساب الکترونیکی کسب و کار خود را برای سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایید. بدون این که خودتان بخواهید در آن دخالتی داشته باشید و یا نیاز به آموزش خاصی باشد این نرم افزار صورتحساب الکترونیکی شما را به سامانه ارسال خواهد کرد.

صدور صورتحساب از طریق سامانه ثبت معاملات بر خط (ثامن)

سامانه ثامن به منظور  جلوگیری از قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی راه اندازی شده است. با توجه به این سامانه ثبت و پیگیری تمامی معاملاتی که از فرآوردهها و مشتقات نفتی و پتروشیمی صورت می گیرد، انجام خواهد شد.در این روش باید وارد سامانه ثامن شده و وارد صفحه حساب کاربری خود شوید. بعد از آن می توانید روی گزینه فروش و سپس افزودن مودی مالیاتی کلیک کنید و در صفحه جدید تمام اطلاعات مربوط به معاملات و صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی را در آن ثبت کنید. از آن جایی که این روش برای بعضی از افراد کمی سخت و دشوار است پیشنهاد می شود از همان نرم افزار تیپی تکس استفاده کنید.

نکات کاربردی در خصوص صورتحساب الکترونیکی

ما در این مقاله توضیحات کاملی را در مورد این که صورتحساب الکترونیکی چیست و انواع آن کدام هستند ارائه دادیم. در آخر هم لازم می دانیم که بگوییم تمام فاکتورهای فروش باید حداکثر یک هفته در قالب صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان فرستاده شود. اگر در این مدت زمان صورتحساب های الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال نکنید، مشمول جرائم سنگینی که در ماده 22 قوانین مالیاتی وضع شده، خواهید شد. صدور صورتحساب های الکترونیکی یکی از مهم ترین اهداف قوانین پایانه های فروشگاهی است. به همین دلیل ما سعی کردیم ما تمام اطلاعات مربوط به این موضوع را به همراه نکات کاربردی در این مقاله به شما ارائه دهیم تا آگاهی شما در این زمینه بالا رود.

سوالات متداول در خصوص صورتحساب الکترونیک

از مزایای این روش می توان به صرفه جویی در هزینه ها، جلوگیری از فرار مالیاتی و سهولت دسترسی اشاره کرد.

شما می توانید از طریق نرم افزار تیپی تکس و یا سامانه ثبت معاملات برخط اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی کنید.

انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی شامل صورتحساب نوع اول، نوع دوم و نوع سوم می شود که هر کدام از آن ها الگوهای مختص به خود را دارند.

شماره مالیاتی منحصر به فرد و یا همان یکتا برای هر صورتحساب الکترونیکی است که از چهار مولفه تشکیل شده و شامل 22 کاراکتر است.

سامانه مودیان مالیاتی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، عدالت اجتماعی، شفافیت و دسترسی به اطلاعات و دقت و صحت اطلاعات صورتحساب الکترونیکی راه اندازی شده است.

بله با مراجعه به سامانه امور مالیاتی و یا همان سامانه مودیان مالیاتی می توانید صورتحساب الکترونیکی خود را مشاهده کنید. 

تاریخ انتشار: 30 مرداد 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *