قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

سامانه مودیان چیست؟ سامانه ای است که برای جمع آوری مالیات از کسب و کارهای مختلف و اشخاص حقوقی و حقیقی راه اندازی شده تا اطلاعات مودیان هم با سازمان امور مالیاتی کشور هماهنگ باشد. از زمانی که قانون جدید تسهیل سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی به تصویب رسیده است، فراخوان هایی که قبلا اعلام شده بود کاملا تغییر کرد. با راه اندازی این سامانه افراد موظف هستند به سامانه متصل شده و صورت حساب الکترونیکی خود را به آن ارسال کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان بپردازیم و اطلاعاتی که لازم است در این مورد بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

اصطلاحات مهم در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قبل از این که بخواهیم قانون پایانه های فروشگاهی را برای شما تعریف کنیم، لازم می دانیم ابتدا شما را با اصطلاحاتی مهم که فهم آن ها در درک این موضوع به شما کمک می کند، آشنا کنیم:

پایانه های فروشگاهی

منظور از پایانه فروشگاهی هر نوع دستگاهی است که به وسیله آن می توان به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان متصل شد و پرداخت خرید کالا و یا خدمات را انجام داد. این دستگاه می تواند دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی و یا هر چیز دیگری باشد که از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

سامانه مودیان

سامانه مودیان سامانه ای جامع است که تحت نظارت و مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد. در این سامانه هر مودی می تواند یک کارپوشه مخصوص به خود بسازد تا اطلاعات خرید و فروش خود را در اختیار سامانه قرار دهد. مودیان می توانند برای ارسال صورتحساب الکترونیک و پرداخت های مالیاتی خود یک نرم افزار حسابداری همچون نرم افزار تیپی تکس را به سامانه متصل کنند تا تمام امور مالیاتی به صورت خودکار انجام شود.

حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی در واقع یک حافظه الکترونیکی است که تمام اطلاعات مودی که در صورتحساب الکترونیکی آن درج می شود، در آن ثبت و نگهداری می شود. حافظه مالیاتی می تواند هم به صورت سخت افزاری و هم به شکل نرم افزاری باشد. این حافظه باید تحت نظارت سازمان امور مالیاتی به واسطه مودی برای ثبت صورتحساب های الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. هر کدام از این حافظه ها برای هر مودی، دارای یک شناسه یکتا حافظه مالیاتی است که توسط سازمان به مودی اختصاص داده می شود.

صورت حساب الکترونیکی

سوالی که احتمالا برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که صورتحساب الکترونیکی چیست؟ صورتحساب الکترونیکی یکی از اصطلاحات مهم و پرکاربرد در بحث قانون پایانه های فروشگاهی است. این صورت حساب دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که تمام اطلاعاتی که در آن درج می شود، در حافظه مالیاتی فروشنده ثبت خواهد شد. این اطلاعات شامل مشخصات و اقلامی است که متناسب با نوع کسب و کاری که مودی دارد، توسط سازمان تعیین خواهد شد و سپس به فروشنده اعلام می گردد. کسب و کارهایی که دارای پایانه فروشگاهی هستند و پس از خرید برای آن رسید یا گزارشاتی صادر می شود، حکم همان صورتحساب الکترونیکی برای خریداران را دارد.

اشخاص مشمول

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ در واقع می خواهیم بدانیم اشخاص مشمول چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تمام افرادی که صاحب شغل هستند حالا فرقی نمی کند، صنفی باشد یا غیر صنفی و تمام اشخاص حقوقی که براساس قانون مالیات های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات می شوند، باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. در این قانون به هر فردی که مودی گفته شود، جز اشخاص مشمول محاسبه می شود مگر آن که خلاف این موضوع ثابت شود.

کارگروه راهبری سامانه مودیان

برای این که در چهارچوب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سیاستگذاری های لازم برقرار شود و اسناد بالا دستی هم آن را رعایت کنند و بین نهادی های ذی ربط با سازمان امور مالیاتی هماهنگی هایی انجام شود  استانداردهایی هم در رابطه با تبادل اطلاعات در چهارچوب ملی تدوین شود، باید یک کارگروه راهبری ایجاد شود. این کارگروه باید شامل نمایندگان تام الاختیار سازمان و همچنین وزارتخانه ای همچون «صنعت، معدن تجارت» ، «ارتباط و فناوری اطلاعات» ، «اطلاعات» و بانک مرکزی باشد. نمایندگانی که برای کارگروه انتخاب می شوند باید حتما از میان دستگاه های اجرایی وزارتخانه های که نام بردیم انتخاب شوند. رئیس این مجموعه هم باید همان رئیس سازمان باشد. تمامی مصوبات این کارگروه بعد از آن که به تایید وزیران امور اقتصادی، دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات درآمدند، باید اجرا شوند.

تعریف ساده و بیان کارکرد قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اگر بخواهیم پایانه های فروشگاهی را به طور ساده و قابل فهمی برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که پایانه فروشگاهی می تواند سخت افزاری همچون رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی همان POS، تلفن همراه هوشمند و هر ابزار دیگری که قابلیت اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت را داشته باشد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که سازمان امور مالیاتی سامانه مودیان را راه اندازی کرده است تا اطلاعات مالی و اقتصادی شفاف سازی شود و نظام مالیاتی هم به طور کامل هوشمند سازی شود. بنابراین عملکرد و وظایف حسابداران و مودیان شکل دیگری به خود می گیرد و فرآیند و نکات اظهار درآمد توسط مودی، نحوه محاسبه درآمد و مالیات آن ها، درآمدهای پرداختنی و رسیدگی مالیاتی همگی دچار تغییرات می شود.

سازمان امور مالیاتی کشور روی ضرورت مالیات ستانی براساس اطلاعات شفاف و درست و قابل استناد تاکید دارد. این سازمان در صدد آن است که تمام معاملات ثبت شده به کمک ابزارهای هوشمند انجام گیرند و سامانه های مبتنی بر اطلاعات مالیاتی هم کاملا هوشمند شوند. تمام این تاکیدها برای این است که فرار مالیاتی کاهش یابد و در کنار آن رفتار منصفانه ای با مودیان داشته باشند و عدالت مالیاتی در کشور برقرار شود. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در واقع بستری مهم و اصلی برای اجرای سایر قوانین مالیاتی است. تمامی اشخاص مشمول باید به عضویت سامانه مودیان در بیایند و به واسطه پایانه های فروشگاهی صورتحساب الکترونیکی صادر نمایند. نکته ای باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این است که ماخذ محاسبات مالیات و عوارض فروش کالا یا خدمات برای اشخاصی که عضو سامانه هستند، همان ارزش افزوده درج شده در صورتحساب الکترونیکی است.

اهداف اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

هدف از اجرای قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

هدف از اجرای قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شفافیت اقتصادی، پرداخت مالیات به صورت منصفانه و با عدالت مالیاتی و منطبق بر رویدادها و اطلاعات واقعی است. در واقع این سامانه باعث شده تا تبعیضات بین گروه ها و کسب و کارهای مختلف در زمان پرداخت مالیات کاملا حذف شوند و انصاف و عدالت رعایت شود و از همه مهم تر این که از فرار مالیاتی جلوگیری شود. تصویب چنین قوانینی سبب آن شده تا تمرکز روی مالیات بر ارزش افزوده باشد و صاحبان تمامی مشاغل اعم از صنفی و غیرصنفی و همچنین اشخاص حقوقی موظف باشند که در سامانه مودیان ثبت نام کنند. با این روش صورت حساب های الکترونیکی مربوط به فروش کالا یا خدمات هم به صورت واقعی در سامانه ثبت خواهد شد و دیگر مودی نمی تواند بهانه ای برای عدم پرداخت مالیات بیاورد.

 تجربه سایر کشورها در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی

مسئله ای که باید بدانید این است که قانون پایانه های فروشگاهی نه تنها که در ایران تصویب شده بلکه چندین سال است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هم با عناوین و اهداف مشابه در حال اجرا است. اجرای این قوانین برای هر کدام از کشورها با دستاوردهایی همراه بوده است همچون کاهش اقتصاد سایه، کشف معاملات پنهان، افزایش درآمدهای مالیاتی و همچنین افزایش فعالان اقتصادی. از جمله کشورهایی که قانون پایانه های فروشگاهی را در دولت خود منصوب کرده اند به ترتیب سال، کشورهای زیر بوده اند:

  • کره جنوبی – 2005
  • سوئد – 2010
  • مجارستان – 2016
  • روسیه – 2017

بایدها و نباید های قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این قسمت باید و نبایدهایی که در قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان وجود دارد را به صورت ماده و تبصره برای شما عنوان می کنیم:

ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

طبق این قانون سازمان امور مالیاتی کشور موظف است یک هفته از تاریخ اجرا این ماده به مودیان مهلت دهد تا در سامانه مودیان ثبت نام کنند و عضو شوند و یک کارپوشه اختصاصی برای خود درست کنند. در صورتی این حکم توسط سازمان اجرا نشود، مودیانی که در نظام مالیاتی ثبت نام کرده، باید برای عدم عضویت در سامانه جریمه پرداخت کنند. تمام واحدهای صنفی و خرده فروشانی که به صورت مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط هستند، باید از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند. تبصره ای که برای این ماده وجود دارد این است که مودیانی که کالا و یا خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می دهند و یا ماهیت کسب و کار آن ها به گونه ای است که نیازی به عضویت در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند، بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی می توانند حداکثر تا پایان دی ماه هر سال، عملکرد سال بعد خود اعلام کنند.

ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

براساس این ماده سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت 15 ماه از تاریخ اجرای این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی کند تا مودیان بتوانند در آن ثبت نام کنند.

ماده 4 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

طبق این ماده تمامی اطلاعاتی که از جانب مودیان در سامانه ثبت می شود، اصل بر صحت آن ها است مگر آن که بخواهد خلاف آن ثابت شود. در صورتی که مودیان هنگام ثبت اطلاعات دچار تخلف شوند، ماموران مالیاتی می توانند به محل فعالیت مودی بروند و دفاتر حسابداری ان ها را مورد بررسی قرار دهند.

ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مودیانی که با به صورت مستقیم با مصرف کنندگان نهایی در ارتباط هستند، باید عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی را فقط با پایانه های فروشگاهی انجام دهند. چنان چه مصرف کننده نهایی نباشد، قطعا در سامانه مودیان عضو شده است، بنابراین عملیات خرید و فروش او در کارپوشه اش ذخیره خواهد شد پس نیازی به پایانه فروشگاهی نیست. در پایان هر دوره سه ماهه هم مالیات ارزش افزوده مودی توسط سامانه محاسبه می شود. در صورتی که مالیات فروش مودی از مالیات خرید بیشتر باشد، مودی باید ما به التفاوت را به حساب سامانه واریز کند. اگر برعکس اتفاق بیفتد، سامانه مابه التفاوت را به مودی برمی گرداند.

ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره مودی در هر دوره مالیاتی نباید پنج برابر فروش اظهارنامه او در دوره مشابه سال قبل باشد. اگر جمع صورتحساب کمتر از معافیت ماده 101 باشد، پنج برابر معافیت سالانه ملاک عمل خواهد بود. جمع صورتحساب برای واحدهایی که به تازگی تاسیس شده اند و یا واحدهایی که هنوز مالیاتی پرداخت نکرده اند، نباید بیشتر از پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون های مالیات های مستقیم باشد. صورتحسابی که از حد مجاز اعلام شده عبور کند برای کلیه مودیان، منوط بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود. در غیر این صورت به صورتحساب الکترونیکی صادر شده هیچ اعتبار مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.

ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به این معنا است که در سامانه فهرست معاملات ماده 169 ثبت شده است. پس فروشنده و خریدار هیچ تکلیف اضافی در مورد آن نخواهند داشت.

ماده 8 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مودیانی که نخواهند در سامانه ثبت نام کنند و همچنین خرده فروشان و واحد های صنفی که با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند نخواهند از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند، نمی توانند امتیاز مذکور ماده 4 را دریافت کنند.

ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

چنانچه مودی بخواهد بعضی از فعالیت های خود را کتمان کند و یا صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه صادر کند و یا در میزان فروش کالا یا خدمات خود کم اظهاری یا بیش اظهاری کند، سازمان می تواند مواد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به مودی گزارش دهد. اگر مودی آن ها را بپذیرد و در کارپوشه خود اصلاحات لازم را انجام دهد، فقط مشمول جریمه ماده 22 خواهد شد. اما اگر نخواهد این موارد را بپذیرد و از اصلاح صورتحساب ها امتناع کند، سازمان گزارش تخلفات مودی را به همراه اسناد و مدارک به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهد.

ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اشخاصی که مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند، باید شماره حساب بانکی و شناسه یکتای دستگاه pos یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی، ظرف مدت یک سال بعد از ابلاغ این قانون، تمام دستگاه های کارتخوان بانکی و درگاه های پرداخت الکترونیکی را سازماندهی کند. سپس با ایجاد هماهنگی بین مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی، به پایانه های فروشگاهی شناسه یکتا اختصاص دهد.

ماده 12 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اشخاص مشمول موظف هستند در صورتی که صورتحساب الکترونیکی آن ها به هر دلیلی  به سامانه ارسال نشود، باید تا پایان روز اداری بعدی، از طریق کارپوشه خود یا طرق دیگر، به سازمان و یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی این موضوع را اعلام کند. سپس باید تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، فروش های خود را طبق دستورالعمل های سازمان، ثبت و ارسال کنند.

ماده 13 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اگر به هر دلیلی اعم از تعطیلی و یا حتی انحلال کسب و کار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی برای مدتی یا حتی دائمی متوقف شود، اشخاص مشمول باید مراتب را ظرف مدت 10 روز از زمان توقف بهره برداری، به واسطه کارپوشه خود در سامانه مودیان، حسب مورد سازمان و شرکت مورد اعتماد را ارسال کنند.

ماده 14 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اشخاص مشمولی که شغل یا محل فعالیت شغلی خود را تغییر دهند یا حتی برای تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار اقدام کنند، باید ظرف مدت 10 روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان اعلام کند.

تکالیف مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تکالیف مشمولین قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان شامل ماده 15 و 16 می شود که در ادامه هر کدام را عنوان می کنیم:

ماده 15 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

دستورالعمل نحوه دسترسی به اطلاعاتی که در سامانه مودیان وجود دارد، توسط کارگروه تعامل پذیری دولت تعیین می شود. طبق این دستورالعمل ها، اطلاعات این سامانه کاملا محرمانه است و سازمان به هیچ عنوان نمی تواند آن را افشا کند مگر آن که حکم قانونی داشته باشد. کارگروه راهبری سامانه هم فقط در صورتی که ملاحظات امنیتی  حریم خصوصی اشخاص را رعایت کند، بنا بر شرایطی می تواند از این اطلاعات استفاده کند.

ماده 16 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مراجع ذی ربط با سازمان امور مالیاتی می توانند ظرف مدت 6 ماه از تاریخ اجرایی این قانون، فرایندی که مربوط به صدور، تجدید، تمدید، اصلاح و یا ابطال پروانه کسب و کار، کارت بازرگانی و مجوز فعالیت های اقتصادی به شکلی اصلاح کنند که هر گونه شروع فعالیت اقتصادی جدید، یا تغییر فعالیت، تغییر مالکیت و غیره، بدون ثبت یا اصلاح اطلاعات مربوط در سامانه، امکان پذیر نباشد. تشخیص این مراجع هم به عهده کارگروه راهبری سامانه مودیان است.

مشوق ها و مزایای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور در صورت اجرا و رعایت احکام قوانین پایانه های فروشگاهی برای مودیان پاداش هایی در نظر گرفته است که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد:

ماده 17 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان برای این که صاحبان مشاغل را تشویق کنند، معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی باید در هر دوره آن را به سازمان پرداخت کند، یا یک درصد فروش خود، هر کدام که کمتر است (حداکثر تا 60 میلیون ریال) را به عنوان پاداش به مودی از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی او کسر کند.

ماده 18 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان موظف است برای تشویق مصرف کنندگان نهایی که در واقع همان اشخاص حقیقی هستند، برای این که پرداخت های خود را از پایانه های فروشگاهی انجام دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی که توسط این پایانه ها صادر می شود، یک صورتحساب را به صورت رندوم و یا قرعه کشی انتخاب کند. سپس دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به صاحب شغل پرداخت کرده است، سازمان آن را به حساب شخصی خریدار واریز کند. این پاداش ها معمولا ظرف مدت 6 ماه پس از تاریخ اجرایی قانون و بعد از آن که به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید، پرداخت می شود.

ماده 19 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان باید اظهارنامه های مالیات بر عملکرد آن دسته از مودیانی که تمام مقررات را رعایت کرده اند و آن را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مودیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده اند، بعد از راستی آزمایی، در صورتی که با اطلاعات پایگاه مغایرت نداشته باشد، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند.

ماده 20 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان مکلف است در چارچوب دستورالعمل هایی که ظرف مدت 6 ماه بعد از تاریخ اجرایی قانون تهیه می شود و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، آن دسته از مودیانی را که تمام تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده اند، همچنین از نرم افزارهای حسابداری مورد تایید هم استفاده کرده اند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، مستثنی کند.

ماده 21 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور این اجازه را دارد در صورت ثبت نام مودی در سامانه و انجام تکالیف قانونی خود، بدهی مالیات بر ارزش افزوده او را که مربوط به سال 1396 و قبل از آن است، مطابق دستورالعمل هایی که به واسطه سازمان پیشنهاد شده و مورد تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی هم رسیده قطعی کند. همچنین می تواند کلیه جریمه های متعلقه را هم به مدت سه سال به تعلیق بیاندازد.

ضمانت های اجرایی و تخلفات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تخلفات و حسب مورد در قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر خواهد بود:

ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

  • در صورتی که صورت حساب الکترونیکی را مودی صادر نکند باید معادل 10 درصد مجموع کل فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، جریمه پرداخت کند.
  • در صورتی که اشخاص مشمول در سامانه مودیان عضو نشوند، از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند، حافظه مالیاتی در سامانه نداشته باشند، از حافظه مالیاتی دیگران استفاده کنند، حافظه مالیاتی خود را به دیگران واگذار کنند، باید معادل 10 درصد مجموعه مبلغ کل فروش یا 20 میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، به عنوان جریمه پرداخت نمایند. علاوه بر آن از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و تشویق و پاداش هم محروم خواهند شد.
  • اگر مودی شماره حساب یا حساب های بانکی که پایانه های فروشگاهی به آن متصل است را به سازمان اعلام نکنند، باید معادل 10 درصد مجموعه مبلغ کل فروش یا 20 میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، جریمه پرداخت کنند. علاوه بر آن از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و تشویق و پاداش هم محروم خواهند شد.
  • اگر واحدهای صنفی و صاحبین شغل به مشتریان و خریداران صورتحساب چاپی را تحویل ندهند و یا بخواهند آن را مخدوش یا حذف کنند، باید معادل 2 درصد صورتحساب مذکور یا 20 میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، جریمه پرداخت کند.
  • در صورتی که مودیان احکام مربوط به مواد 12، 13 و 14 را رعایت نکنند، باید معادل 1 درصد مبلغ فروش گزارش نشده و یا 10 میلیون ریال جریمه پرداخت کنند.

ماده 23 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

هر شخصی که بخواهید در فرایند امور مالیاتی اختلالی ایجاد کند و یا تقلب کند، مثلا بخواهد از تجهیزات سخت افزاری و یا نرم افزاری معیوب استفاده کند، پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند و امثالهم، باید علاوه بر این که ضرر و زیان را جبران کند، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، محکوم خواهد شد.

ماده 24 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در صورتی که مودی احکام ماده 2 قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را رعایت نکند، سازمان می تواند مراتب تخلف را به مودی و مرجع صادر کننده مجوز فعالیت اعلام کند. مرجع مذکور هم می تواند ظرف مدت یک هفته از اعلام گزارشات، ابتدا اخطار کتبی به واحد متخلف صادر کند. اگر مودی هیچ اقدامی برای رفع مشکل نکند، کسب و کار او برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم هم به مدت 6 ماه، با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی مسدود خواهد شد.

ماده 25 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

بعد از این که تاریخ مهلت هایی که در ماده 3 به آن اشاره کردیم، منقضی شود، صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشد، دیگر اعتباری نخواهد داشت. در نتیجه در مراجع دادرسی مالیاتی هم قابل استناد خواهد بود.

فرایند ثبت معاملات و صدور و استعلام صورتحساب

فرایند ثبت معاملات و صدور و استعلام صورتحساب

در مورد ارسال صورتحساب به سامانه مودیان براساس قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باید بگوییم که تمام خریداران زمانی که کالا یا خدماتی را خریداری می کنند، از فروشند صورتحساب چاپی دریافت می کنند. در صورتی که خریدار خود مودی باشد و خریدی که انجام داده در رابطه با فعالیت شغلی خود باشد، صورتحساب صادر شده توسط فروشنده به صورت خودکار به کارپوشه سامانه مودیان خریدار ارسال خواهد شد و به عنوان اعتبار مالیاتی او محسوب می شود. مودی موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخی که صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه او ثبت شده، نظر خود را نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب اعلام کند. در صورتی که در این مدت، اظهار نظر نکند، صورتحساب به طور خودکار پذیرش خواهد شد.

اما اگر خریدار مصرف کننده نهایی باشد و خرید او صرفا برای مصرف شخصی باشد و پرداخت را هم از طریق پایانه های فروشگاهی انجام دهد، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده برای او، یک صورتحساب به صورت قرعه کشی برخط انتخاب می شود. سازمان امور مالیاتی دو برابر مبلغ پرداختی را به عنوان مالیات ارزش افزوده به خریدار پرداخت می کند.

تمامی خریداران فرقی نمی کند مودی باشد یا مصرف کننده نهایی، می توانند با توجه به امکاناتی که سامانه در اختیار آن ها قرار داده است، می توانند نسبت به استعلام و بررسی صحت و اعتبار صورتحسابی که از فروشندگان دریافت می کنند، اقدام نمایند. البته مودیان می توانند به منظور سهولت در صدور صورتحساب الکترونیکی و عدم ایجاد خطاهای ارسال فاکتور به سامانه مودیان از نرم افزار تیپی تکس کمک بگیرند. این نرم افزار می تواند بدون دخالت مودی صورتحساب ها را به مرتبا برای سامانه ارسال کند.

 تاریخ های مربوط به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تاریخ های مربوط به اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان برای هر گروهی متفاوت است. اجرای قانون سامانه مودیان هم برای تمام شرکت ها و گروه ها به طور همزمان انجام نمی شود و هر کدام از آن ها در تاریخ خاصی باید برای پرداخت مالیات اقدام نمایند. در ادامه تاریخ اجرای قوانین برای هر گروه را برای شما شرح می دهیم:

نوع شرکت

تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان

شرکت های عضو بورس و فرابورس

01/07/1402

شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرای ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری

01/07/1402

اشخاص حقوقی

01/10/1402

صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده

01/10/1402

صاحبان مشاغل گروه های اول و دوم

01/10/1402

کلیه اشخاص مشمول باقیمانده

01/10/1402

 

سوالات متداول در خصوص قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

تمامی اشخاص حقیقی اعم از واحدهای صنفی و غیر صنفی و اشخاص حقوقی جز مشمولین قوانین پایانه های فروشگاهی محسوب می شوند.

طبق قوانین پایانه های فروشگاهی افراد باید طبق مقررات سامانه مودیان برای ثبت نام اقدام نمایند. خرده فروشانی که به صورت مستقیم با مصرف کنندگان نهایی در ارتباط هستند، باید علاوه بر ثبت نام در سامانه، از پایانه های فروشگاهی هم استفاده کنند. برای ثبت نام در سامانه مودیان باید به آدرس  tax.gov.ir مراجعه نمایند.

بله مودیان در صورت رعایت حکم قوانین پایانه های فروشگاهی پاداش دریافت خواهند که در مورد این پاداش ها در مواد 17،18،19،20 و 21 توضیح داده شده است.

خیر. تاریخ اجرای قوانین پایانه های فروشگاهی برای هر شرکت و واحدهای صنفی متفاوت است.

سامانه مودیان مالیاتی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، عدالت اجتماعی، شفافیت و دسترسی به اطلاعات و دقت و صحت اطلاعات صورتحساب الکترونیکی راه اندازی شده است.

واحدهای تازه تاسیس می توانند حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مسقیم در هر دوره مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

تاریخ انتشار: 3 شهریور 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *