مالیات کارتخوان چقدر است؟
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

مالیات کارتخوان چقدر است؟ نحوه محاسبه 1403

مالیات کارتخوان چقدر است؟ این سوالی است که ممکن است برای افراد زیادی به خصوص کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند پیش بیاید. اداره امور مالیاتی از اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی برای این استفاده می کند که بتواند درآمد های صاحبان مشاغل را با شفافیت بیشتری شناسایی کند. اگر دستگاه کارتخوان مغازه یا شرکتی به پرونده مالیات بر درآمد متصل باشد، دیگر نگرانی از بابت این وجود نخواهد داشت که بخواهید مالیات بیشتری پرداخت کنید. در این مطلب قصد داریم در مورد مالیات کارتخوان در سامانه مودیان صحبت کنیم و بگوییم چگونه می توانید آن را محاسبه کنید. با ما همراه باشید.

مالیات کارتخوان چیست؟

یکی از انواع مالیات های مستقیم که معمولا به تراکنش های دستگاه های پوز تعلق می گیرد و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اخذ می شود، مالیات کارتخوان است که البته این مالیات هم جز درآمد دولت محسوب می شود. مالیات کارتخوان براساس نوع فعالیتی که کسب و کار دارد و. همچنین میزان درآمد و سود محاسبه خواهد شد. بنابراین برای این که بتوان میزان آن را محاسبه کرد ابتدا باید بدانیم که نوع کسب و کار چیست. مالیات کارتخوان به صورت ماهانه باید توسط صاحب کسب و کار پرداخت شود و اگر پرداختی از طرف مودی صورت نگیرد، از طرف سازمان امور مالیاتی کشور جریمه خواهند شد.

زمانی که قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب شد، بانک مرکزی افرادی که دارای دستگاه کارتخوان، دستگاه پوز بانکی و و درگاه پرداخت الکترونیک داشتند مکلف کرد تا مالیات حاصل از این دستگاه را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. یعنی همه افرادی که از قبل سال 1398 دستگاه کارتخوان داشتند، پرونده مالیاتی تشکیل داد و از طرفی هم تمام افرادی که قصد دریافت دستگاه کارتخوان را داشتند را هم مکلف به تشکیل پرونده مالیاتی کرده بود.

مالیات کارتخوان چقدر است؟ فرمول محاسبه مالیات کارتخوان

برای محاسبه مالیات کارتخوان از فرمول خاصی استفاده نمی شود. همان فرمولی که برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل استفاده می شد در این جا هم از همان فرمول کمک می گیریم. براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان همه تراکنش هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می گیرد و یا ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان انجام می گیرد نوعی فعالیت شغلی محسوب می شود. پس به این مشاغل باید مالیات کارتخوان تعلق گیرد. بر این اساس سازمان امور مالیاتی نرخ مالیات دستگاه پوز را به شکل زیر شرح داده است:

نرخ مالیات

میزان درآمد

15 درصد

درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان

20 درصد

درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان

25 درصد

درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

برای این که بتوانید مالیات کارتخوان را محاسبه کنید تا ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی به سامانه مودیان و پرداخت مالیات کارتخوان را به درستی انجام دهید ، باید مراحلی را که در ادامه توضیح می دهیم، دنبال کنید:

کشف مبلغ فروش یا درآمد

به صورت پیش فرض تمام وجه نقدی البته به جز وجوه انتقالی بین حساب های بانکی شخص و سود سپرده بانکی و یارانه، بقیه وجوه به عنوان درآمد شخص تلقی می شود. اگر قسمتی از این وجوه واریزی توسط صاحب شغل ثابت شود که منشا معاف یا غیر تجاری دارد، از واریزی ها کسر خواهد شد. عددی که پس از بررسی وجوه واریزی به دست می آید در واقع همان فروش شخص تلقی خواهد شد.

کشف سود فعالیت

بعد از کشف مبلغ فروش یا درآمد باید بررسی شود که وجوه دریافت شده برای چه کالاها یا خدماتی بوده است. بعد از آن باید ضریب سود فعالیت را از جدول سود فعالیت که در سامانه مودیان بارگذاری شده است پیدا کرد.

محاسبه درآمد مشمول مالیات

حالا نوبت به محاسبه درآمد مشمول مالیات می رسد. در این مرحله باید فروش خالص به دست آمده در مرحله اول را در ضریب مالیاتی مرحله دوم ضرب کنید.

کسر معافیت

اگر شخصی به صورت انفرادی فعالیت کرده باشد و جز مشمولین معافیت ماده 101 امور مالیاتی باشد، این معافیت از درآمد مشمول کسر معافیت هم خواهد بود. البته این نکته را باید متذکر شویم که اگر اظهارنامه مالیاتی ارسال شده باشد، این کسری معافیت به شخص تعلق نخواهد گرفت.

محاسبه مالیات با استفاده از نرخ مالیاتی

اگر حساب بانکی مربوط به مشاغل باشد، حالا فرقی نمی کند انفرادی یا مشارکتی، در هر صورت مالیات با نرخ ماده 131 محاسبه خواهد شد. اگر حساب بانکی مربوط به اشخاص حقوقی باشد، با نرخ 25 درصدی که در ماده 105 قانون مالیات درج شده محاسبه می شود.

مالیات کارتخوان به چه مواردی بستگی دارد؟

مالیات کارتخوان را معمولا بر اساس درصدی از مبلغ تراکنش های کارتخوان تعیین خواهد شد. این درصد را دولت یا مراجع مالیاتی براساس صورتحساب الکترونیکی محاسبه می کنند. اگر نمی دانید صورتحساب الکترونیکی چیست حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.  البته که ممکن این درصد در هر کشور و یا حتی صنایع مختلف، متفاوت باشد. به هر حال ما در این بخش مواردی را که می توانند روی مالیات دستگاه پوز تاثیر بگذارند را برای شما شرح می دهیم:

تعیین نوع فعالیت

اولین فاکتوری که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که دستگاه کارتخوان را برای چه فعالیتی می خواهید استفاده کنید. به عنوان ضریب مالیاتی برای یک سوپر مارکتی متفاوت از ضریب مالیاتی برای یک مطب پزشک است.

تعیین ضریب مالیاتی

برای این که بتوانید ضرایب مالیاتی و ارتباط آن با نوع شغل خود را در خصوص مالیات کارتخوان بهتر درک کنید باید این نکته را بدانید که سازمان امور مالیاتی براساس دفترچه ضرایبی که دارد، میزان مالیات را تعیین می کند. این دفترچه ضرایب را در دسترس عموم مردم در سامانه مودیان قرار می دهد. شما می توانید براساس

 آن ضرایب فروش خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

تعیین گروه مشاغل

در مورد مالیات دستگاه پوز، اگر مشاغل گروه دوم و سوم اسنادی برای ارائه نداشته باشند یا مستنداتی که ارائه می دهند ناقص باشد و از طرف دیگر از نگهداری دفاتر معاف شده باشند، میزان فروش آن ها براساس یک ضریب محاسبه خواهد شد. مبلغ مالیات آن ها هم به همین شکل تعیین می شود. برای روشن تر شدن این موضوع می توانید تبصره ماده 100 را مطالعه کنید.

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

هر صاحب شغلی که دارایز مغازه یا فروشگاه است و یا به هر دلیلی برای وجوه واریزی خود از دستگاه کارتخوان استفاده می کند، باید در سامانه مودیان ثبت نام کند و پرونده مالیاتی تشکیل دهد. پس از تشکیل پرونده کدی به نام کد مالیاتی دریافت خواهد کرد. شما تنها در صورتی مجاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و ارائه درگاه پرداخت الکترونیکی در سایت فروشگاه خود خواهید بود که ابتدا کد مالیاتی را دریافت کنید. سازمان امور مالیاتی هم برای این که دستگاه های پوز و درگاه های پرداخت الکترونیکی را سازماندهی کند، کد مالیاتی را همانند شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای همه فروشگاهی های فیزیکی و آنلاین الزامی کرده است.

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان و پوز

برای این که بتوانید تمامی دستگاه های کارت خوانی که به اسم شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده است را مشاهده کنید، باید ابتدا در سامانه مودیان ثبت نام کنید. در این سامانه شما می توانید علاوه بر دستگاه های کارتخوانی که به اسم شما ثبت شده را مشاهده کنید بلکه می توانید به درگاه های پرداخت الکترونیکی ثبت شده هم دسترسی داشته باشید. در صورتی که در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نکرده باشید، ابتدا باید در این سامانه حتما عملیات ثبت نام را انجام دهید.

اگر با کد ملی خود تشکیل پرونده مالیاتی داده باشید می توانید وارد سامانه مودیان شوید و پس از وارد کردن کد ملی، در بخش پرونده های مالیاتی روی گزینه مرتبط با دستگاه پوز کلیک کنید.

ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می شود؟

شما می توانید به راحتی در سامانه خدمات سازمان مالیاتی، مالیات کارتخوان خود را ثبت نام کنید که برای این کار فقط به کد رهگیری مالیاتی و کد ملی صاحب دستگاه پوز نیاز دارید. تمام اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارنده دستگاه پوز باید برای استفاده از این دستگاه، ابتدا یک پرونده مالیاتی تشکیل دهند. در این بخش به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید مالیات دستگاه پوز را ثبت نام کنید:

  • ابتدا وارد مرورگر گوشی یا لپ تاپ شوید و آدرسtax.gov.ir را جستجو کگنید.
  • پس از آن باید وارد صفحه اصلی سایت شوید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات مربوطه و باید کد امنیتی که خود سایت به شما ارائه می دهد را وارد کنید و سپس دکمه ورد به پنل کاربری را فشار دهید.
  • در این زمان برای شما یک کد احراز هویت به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد که باید آن را وارد کادر مربوطه کنید و سپس دکمه پرونده های الکترونیک را فشار دهید.
  • در صفحه جدیدی که برای شما باز می شود، برای ادامه فعال سازی کارتخوان در سامانه مالیاتی باید روی دکمه جزئیات کلیک کنید.
  • اگر پرونده ای برای شما نمایش داده نشود، باید ابتدا پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید برای این کار می توانید روی گزینه ایجاد پرونده مالیاتی کلیک کنید.
  • بعد از ورود به صفحه ایجاد پرونده مالیاتی باید گزینه ورود و ویرایش را انتخاب کنید.
  • در این مرحله وضعیت پرونده شما در حالت شروع ثبت نام قرار دارد. اگر پرونده هر گونه نقص در اطلاعات داشته باشد، با رنگ قرمز برای شما نمایش داده می شود که باید آن را اصلاح کنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید.
  • پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز پرونده به گام چهارم که ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی است انتقال پیدا می کنید.
  • برای الصاق درگاه های پرداخت به پرونده مالیاتی، باید روی گزینه پایانه های فروش کلیک کنید.
  • در این بخش تمام دستگاه های کارتخوانی که با شماره ملی شما ثبت شده است، نمایش داده می شود. برای الصاق کارتخوان مورد نظر به پرونده مالیاتی باید گزینه الصاق را انتخاب کنید و دستگاه پوز را به سامانه متصل کنید.
  • با انتخاب گزینه الصاق دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی متصل خواهد شد/. در این صورت در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی هم ثبت نهایی می شود. ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان با موفقیت به اتمام می رسد. بعد از ان شما می توانید از طریق این سامانه پرونده دستگاه پور خود را پیگیری کنید.

نحوه پرداخت مالیات کارتخوان

افراد حقیقی و حقوقی می توانند برای پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان مراحل ذا به صورت اینمترنتی انجام دهند.

  • ابتدا باید وارد سامانه tax.gov.ir شوند و اگر تاکنون ثبت نام نکرده اند
    ، باید مراحل ثبت نام را پیش ببرند.
  • سپس برای پرداخت مالیات باید از منوی سمت راست سایت استفاده کنید و روی گزینه ساماندهی پذیرنده های بانکی و الصاق به پرونده کلیک کنید.
  • در بخش دستگاه های کارت خوان الصاق نشده می توانید روی الصاق به پرونده کلیک کنید تا از این طریق دستگاه پوز به پرونده مالیاتی مغازه وصل شود و شرایط پرداخت برای شما فراهم شود.

لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می شود؟

برای این که بتوانید کارتخوان خود را لغو کنید می توانید وارد بخش ساماندهی پذیرنده های بانکی شوید. در کارپوشه مودیان تمام دستگاه های کارت خوان و درگاه های پرداخت الکترونیکی به نام مودی ثبت شده استکه مودیان می توانند ان را مشاهده کنند. در قسمت پایین هم صفحه دستگاه های کارتخوانی که برای غیر فعال سازی به بانک مرکزی معرفی شده اند هم قابل دسترسی و مشاهده است. در این صفحه مودی می تواند درخواست غیر فعال سازی برای دستگاه کارتخوان مورد نظر ارسال کند. اگر مودی به هر دلیلی بخواهد نسبت به غیر فعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی اقدام کند نیازی به مراجعه حضوری به سازمان مالیاتی ندارد و میتواند از طریق سامانه انجام دهد.

معافیت های مالیات کارتخوان

براساس اعلام سالانه سازمان امور مالیاتی برخی از مشاغل نیازی به پرداخت مالیات کارتخوان ندارند. بدین ترتیب درآمدهای حاصل از فروش انجام شده با استفاده از دستگاه های کارتخوان به سیستم مالیاتی کشور وارد نمی شود. در ادامه مشاغل معاف از مالیات دستگاه پوز را برای شما شرح می دهیم:

  • دانشگاه ‌ها و آموزشگاه ‌های فنی و حرفه ‌ای آزاد
  • مدارس غیر‌انتفاعی و موسسات خیریه
  • کارگاه های تولید صنایع دستی یا فرش دستباف
  • دفاتر انتشارات و مطبوعات
  • اشخاص و شرکت‌ های صادر کننده مواد غیر ‌معدنی و نفتی
  • باشگاه ‌ها و موسسه‌ های ورزشی
  • شرکت‌ های دانش ‌بنیان نوع ۱ با سطح فناوری ۱

محاسبه مالیات کارتخوان مشاغل مختلف

 در این بخش در مورد محاسبه مالیات کارتخوان هر یک از گروه های شغلی توضیحاتی ارائه می دهیم:

محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت ها

سوپر مارکت ها هم مانند مشاغل دیگر باید مالیات عملکرد خود را پرداخت کنند. نرخ مالیات دستگاه پوز سوپر مارکت ها در سه پله اخذ شده و ضرایب آن هم شامل 15، 20 و 25 است که طبق جدولی که بیشتر در مورد آن توضیح دادیم محاسبه می شود.

محاسبه مالیات کارتخوان نانوایی

مالیات کارتخوان نانوایی روی هر تراکنش نیست و نباید تراکنش کارتخوان نانوایی را معیاری برای محاسبه دانشت. بلکه مالیات کارتخوان براساس گروه شغلی شما که نانوایی جز خدماتی و تولیدی است و همچنین میزان سود و درآمد سالیانه محاسبه می شود. نرخ مالیات دستگاه پوز نانوایی هم طبق همان جدول و به صورت 15، 20 و 25 درصد است.

محاسبه مالیات کارتخوان سالن زیبایی

برای مالیات کارتخوان سالن زیبایی طبق روش زیر عمل می کنند:

  • تا 500 میلیون ریال درآمد مشمول سالانه نرخ 15 درصد
  • نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 20 درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 25 درصد

محاسبه مالیات کارتخوان براساس درآمد

در این بخش به شما می گوییم چگونه می توانید مالیات کارتخوان حاصل از درآمد را برای خود محاسبه کنید:

مالیات 10 میلیون کارتخوان

10 میلیون پایین تر از نرخی تعیین شده برای پرداخت مالیات است. بنابراین اگر شما در طول یکسال فقط 10 میلیون تومان درآمد باشید، مالیاتی برای شما محاسبه نمی شود.

مالیات 20 میلیون کارتخوان

20 میلیون تومان هم پایین تر از نرخ تعیین شده پرداخت مالیات کارتخوان است. بنابراین اگر شما در طول یک سال فقط 20 میلیون تومان درآمد داشته باشید، مشمول پرداخت مالیات نخواهید بود.

مالیات 50 میلیون کارتخوان

اگر درش حساب دستگاه پوز شما تا سقف 50 میلیون تومان باشد، باید 15 درصد مالیات بابت آن پرداخت کنید. اما اگر درآمد شما بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد، با توجه به رقم درآمد شما، بین 15 تا 20 درصد مالیات باید پرداخت کنید.

مالیات 100 میلیون کارتخوان

اگر درآمد شما در طول یک سال تا سقف 100 میلیون تومان باشد، باید 25 درصد درامد خود را برای مالیات بپردازید.

ثبت حساب بانکی در پرونده مالیات دستگاه کارتخوان

شما می توانید به عنوان مودی یک پرونده مالیاتی برای تمام حساب های بانکی خود که دارای دستگاه کارتخوان است، تشکیل دهید. بعد از آن باید پرونده مالیاتی را الصاق کنید. برای این امر لازم است مودی بعد از تشکیل پرونده مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی، وارد قسمت ساماندهی پذیرنده های بانکی شود و به واسطه گزینه الصاق پرونده دستگاه کارتخوان مورد نظر را ثبت کند.

عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

الزامی است تا تمام اشخاص حقوقی و حقیقی که تراکمنش های دستگاه کارتخوان و درگاه های پرداخت الکرتونیکی دارند، در سامانه مودیان ثبت نام کنند. در صورتی که فرد بخواهد از انجام این امر سر باز کند و برای دستگاه کارتخوان خود پرونده مالیاتی تشکیل ندهد به عنوان متخلف شناخته می شود. در صورتی که این موضوع محرز شود، فرد علاوه بر این که باید مالیات دستگاه پوز را پرداخت کند باید جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ارسال اظهارنامه را هم پرداخت نماید.

سقف مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟

در صورتی که سود مازاد سالانه شما از تراکنش کارتخوان بیشتر از 39 میلیون و 600 هزار تومان باشد باید به صورت صورت پله ای به نسبت سود مازاد بین 15 تا 25 درصد مالیات درآمد خود حاصل از دستگاه کارتخوان را پرداخت کنید.

نکات مهم در خصوص مالیات دستگاه کارتخوان و پوز

حالا که متوجه شدید مالیات کارتخوان چقدر است و چگونه محاسبه می شود وقت آن رسیده تا شما را با نکات مهمی آشنا کنیم:

  • داشتن دستگاه کارتخوان به منزله داشتن شناسه یکتا تلقی می شود.
  • مودی چه کارتخوان داشته باشد چه نداشته باشد، باید مالیات درآمد خود را پرداخت کند.
  • اطلاعات مالیاتی و بانکی دارندگان کارتخوان قابلیت بررسی و راستی آزمایی دارد.
  • در صورتی که اطلاعات مالیاتی مودی درست نباشد، دستگاه پوز مسدود می شود.
  • اولویت دریافت مالیات از دستگاه های کارتخوانی است که گردش مالی ان ها در طول یکسال بیشتر از سایرین است.
  • اتصال دستگاه کارتخوان به وای فای هیچ تاثیری روی مالیات ندارد.
  • محاسبه میزان مالیات کارتخوان هم براساس اظهارنامه ای که توسط شما تکمیل می شود.
سوالات متداول در خصوص مالیات کارتخوان

کارمزد دستگاه پوز هزینه ای است که همه ذینفعان یک تراکنش از طریق دستگاه کارتخوان یعنی فروشگاه و سیستم بانکی به صورت مشترک به نهاد ذی صلاح می پردازد.

چنان چه فعالیت های صاحب شغل در زمره موارد معاف از مالیات باشد، لزومی به پرداخت مالیات نیست.

تمام واریزی های که به حساب بانکی اشخاص انجام می شود، به منزله درآمد آن شخص است. اگر فرد بتواند مستنداتی ارائه دهد که وجوه واریزی جز درآمد او نبوده می تواند مالیات آن را پرداخت نکند.

این معافیت با حمایت از مشاغل و کسب و کار های کوچک باعث کاهش هزینه های مالیاتی، شکوفایی اقتصادی و آسان تر شدن شرایط پرداخت مالیات شده است.

بله طبق قانون تمامی افرادی که دارای دستگاه پوز هستند باید پرونده مالیاتی در سامانه مودیان تشکیل دهند.

شما می توانید از طریق سایت tax.gov.ir برای ثبت نام مالیات کارتخوان اقدام کنید.

تاریخ انتشار: 31 شهریور 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *