مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی و استعلام بدهی مالیاتی

بدهی مالیاتی در واقع مالیاتی است که باید پرداخت شود اما مودی بنا به دلایلی هنوز آن را تسویه نکرده است. اگر قبلا مالیات خود را پرداخت کرده باشید، ابتدا باید سوابق خود در سامانه مودیان استعلام بگیرید و سپس با استفاده از روش های مختلف بدهی خود را تسویه کنید. اگر نمی دانید سامانه مودیان چیست؟ حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی یکی از روش های ساده برای استعلام گرفتن است که شما می توانید با موبایل یا لپ تاپ این کار را انجام دهید. 

در این مطلب با ما همراه باشید تا به شما روش های استعلام بدهی مالیاتی را آموزش دهیم تا بعدها برای تکمیل اظهار نامه مالیانی دچار مشکل نشوید.

روش های مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده و استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی به صورت اینترنتی به 4 روش مختلف انجام می شود که شما برای انجام هر 4 روش نیاز به یک لپ تاپ یا گوشی همراه دارد. در این قسمت این روش ها را برای شما عنوان می کنیم:

  • مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی
  • مشاهده سوابق مالیاتی با شناسه ملی
  • استعلام بدهی های مالیاتی با استفاده از سایت های معتبر
  • مشاهده بدهی مالیاتی افرادی که مالک مغازه ها هستند مانند اشخاص حقیقی و اصنافی با استفاده از نرم افزارهای مالیاتی پروانه کسب.

اگر در مورد ثبت قرارداد حق العمل کاری اطلاعاتی ندارید، توصیه می کنیم حتما مقاله مربوط به آن را بخوانید.

مراحل مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

برای هوشمند سازی و آسان سازی در امور مالیاتی، سازمان امور مالیات امکان استعلام سوابق مالیاتی را برای همه افراد فراهم کرده است تا با کد ملی خود این کار را انجام دهند. برای مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی باید ابتدا وارد سامانه مودیان شوید و کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید. یک کد شش رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد که این کد را باید در کادر مربوطه وارد کنید. 

بعد از این که وارد سامانه شدید در منوی سمت راست گزینه درخواست ها را انتخا می کنید. سپس باید روی گزینه استعلام بدهی مالیاتی کلیک کنید. در این مرحله باید کد ملی خود را وارد کنید تا به عنوان فرد حقیقی یا حقوقی شناخته شوید. حالا می توانید سوابق و بدهی های مالیاتی خود را مشاهده کنید.

معرفی سامانه استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

سامانه استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

سازمان امور مالیاتی کشور، برای گزارش درآمد، ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی، ا استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، سامانه مودیان را طراحی کرده است. تمام اشخاص حقوقی مانند شرکت ها، سازمان ها، نهادهای مختلف، موسسه ها و غیره و اشخاص حقیقی که دارای مسئولیتی در جامعه هستند و از این راه به درآمدی می رسند، می توانند در این سامانه ثبت نام کنند. متصل شدن به این سامانه با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مانند تیپی تکس و یا شرکت های مورد اعتماد انجام می شود. شما می توانید برای استعلام و مشاهده سوابق مالیاتی وارد این سامانه شوید.

مشاهده سوابق و استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

در راستای هوشمند سازی و آسان سازی سامانه مودیان مالیاتی، امکان استعلام و مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی برای اشخاص حقیقی وجود دارد. توجه داشته باشید که برای استعلام سوابق و بدهی مالیاتی، فقط نیاز به کد ملی دارید. برای این کار باید وارد سامانه مودیان شوید. یک کد شش رقمی به گوشی همراه شما ارسال می شود که باید وارد کادر مربوطه کنید. 

سپس در سمت راست منویی مشاهده خواهید کرد که باید در آن گزینه درخواست ها را پیدا کرده و سپس روی گزینه استعلام بدهی مالیاتی کلیک کنید. در این مرحله شما می توانید با وارد کردن شماره ملی خود که در شناسنامه و کارت ملی درج شده است، سوابق مالیاتی و بدهی های مالیاتی خود را به عنوان شخص حقیقی مشاهده کنید.

مشاهده سوابق و استعلام بدهی مالیاتی شرکت های خاص

شرکت های خصوصی زیر مجموعه اشخاص حقوقی محسوب می شوند که نحوه استعلام مالیات آن ها هم با شناسه ملی امکان پذیر خواهد بود. شرکت ها می توانند با داشتن شناسه ملی و اطلاعات هویتی شرکت خود وارد سامانه امور مالیاتی شوند و بدهی مالیاتی خود را استعلام بگیرند و بدهی خود را پرداخت نمایند. 

باید توجه داشته باشید که داشتن بدهی مالیاتی مشکلات مختلفی را برای شرکت و صاحبان آن ایجاد خواهد کرد. چرا که بدهی در ساملک شرکت درج می شود و مشکلات دیگری را هم اعم از جریمه ها و محدودیت های شغلی برای شرکت ایجاد می کند که این موضوع برای کارنامه شرکت اصلا خوب نیست.

مشاهده سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی خودرو

خودرو از جمله اموالی است که در سال های اخیر جز دارایی هایی محسوب شده که به آن مالیات تعلق می گیرد. مالیات خودرو باید زمانی پرداخت شود که شما قصد فروش آن را دارید. باید قبل از مراجعه به مرکز شماره گذاری برای تعویض پلاک ابتدا برای پرداخت مالیات خودرو اقدام نمایید. سازمان امور مالیاتی با هدف ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به افراد و همچنین برای این که فرار مالیاتی صورت نگیرد، اقدام به راه اندازی این طرح کرده است. 

این سامانه دارای امکانات مختلفی همچون امکان استعلام مالیات خودرو با کد ملی است که شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی تقریبا 1 درصد و خودروهای خارجی تقریبا 2 درصد است که باید در زمان فروش، مالک ماشین آن را پرداخت کند.

مشاهده سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی کارت خوان

افرادی که دارای کسب و کار هستند و فعالیت های اقتصادی انجام می دهند و برای خرید و فروش ها از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند، باید مالیات کارتخوان بپردازند. بنابراین اگر قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید و می خواهید دستگاه کارتخوان برای آن تهیه کنید باید ابتدا دستگاه را خریداری کرده و به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و دستگاه کارتخوان را به نام خود ثبت کنید.

اگر هم قبلا کسب و کار شما در اداره مالیات ثبت شده باشد، کافی است از طریق سامانه مودیان کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود اضافه کنید. تنها در این صورت است که ارسال صورت حساب به سامانه مودیان برای شما مقدور خواهد بود. از این پس می توانید برای مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی برای دستگاه کارتخوان خود وارد سامانه مودیان شوید و بدهی آن را استعلام بگیرید.

عدم پرداخت بدهی چه تبعاتی دارد؟

در صورتی که افراد حقیقی و حقوقی نخواهند بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند، به عنوان بدهکار شناخته می شود و جرایم فرار مالیاتی از طرف سازمان مالیات روی آن ها اعمال خواهد شد. این بدهی حتی می تواند منجر به توقیف اموال افراد هم شود. یکی دیگر از تبعات عدم پرداخت مالیات شامل ممنوعیت خروج از کشور هم می شود.

این ممنوعیت در صورتی اعمال خواهد شد که بدهی مالیاتی به مبلغ 10 میلیون تومان یا بیشتر برسد. همچنین در صورتی که بدهی وجود داشته باشد، افراد دیگر مشمول معافیت های مالیاتی نخواهند شد. بنابراین بهترین کار برای مودیان این است که هر چند وقت استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی را انجام دهند تا از تبعات داشتن بدهی مالیاتی در امان بمانند.

چند وقت یکبار از سوابق مالیاتی استعلام بگیریم؟

بهتر است که استعلام و مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی به صورت سالی یک بار انجام شود. اگر فعالیت شما به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی بسیار زیاد است می توانید استعلام را هر دو الی سه بار در سال انجام دهید. خوشبختانه از زمانی که امکان استعلام به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مودیان فراهم شده است، بسیاری از افراد هر کجا که باشند به راحتی با گوشی همراه متصل به اینترنت و کد ملی خود می توانند سوابق مالیاتی خود را استعلام بگیرند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سازمان مالیات ندارند.

خلاصه پایانی

خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه کشور با راه اندازی و اجرای سامانه مودیان فرایند استعلام و مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی را برای افراد حقیقی و حقوقی بسیار بهبود بخشیده است. اشخاص در هر زمانی می توانند با استفاده از کد ملی خود بدهی مالیاتی خود را مشاهده کرده و آن را پرداخت نمایند تا مشمول جرایم مالیاتی نشوند. توجه داشته باشید که استعلام گرفتن از سوابق مالیاتی باعث پرداخت به موقع مالیات خواهد شد که از این طریق می توانید مشمول معافیت های مالیاتی و تشویق های مالیاتی شوید.

سوالات متداول در خصوص مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

خیر. امروزه با استفاده از سامانه مودیان و وارد کردن کد ملی به راحتی می توان به صور آنلاین تمام سوابق و بدهی های مالیاتی را مشاهده کرد.

اگر قبلا پرونده مالیاتی در سامانه مودیان تشکیل داده باشید نیازی به مدرک خاصی ندارید و می توانید فقط با کد ملی سوابق مالیاتی را مشاهده کنید.

عدم پرداخت مالیات باعث می شود مشمول جرایم مالیاتی و در نهایت توقیف اموال شوید.

برای این کار کافی است شخص حقیقی وارد سامانه مودیان شود و کد ملی خود را وارد نماید.

باعث کاهش میزان مالیات پرداختی با استفاده از روش های قانونی، آگاه کردن مراجع از معافیت های مالیاتی و غیره می شود.

مالیات خودرو در زمان فروش خودرو پرداخت خواهد شد و نیازی به استعلام توسط شخص خریدار ندارد. 

تاریخ انتشار: 21 مهر 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *