سامانه مودیان چیست؟
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

یکی از نیازهای اساسی برای افراد، شرکت ها و سازمان های مختلف، آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی است. با ورود به دنیای دیجیتال، سامانه مودیان به عنوان یک ابزار حیاتی برای سهولت در اموری همچون پرداخت مالیات، سامان دهی مشکلات مربوط به مالیات، رسیدگی های مالیاتی و غیره است. این سامانه به افراد و شرکت ها کمک خواهد کرد تا به طور آنلاین نسبت به ثبت نام و مدیریت اطلاعات مالی خود اقدام نمایند. یکی از ویژگی های مهم سامانه مودیان مالیاتی اسن است که فرایند ثبت نام سریع و آسان را برای افراد فراهم می کند.

کاربران می توانند با تکمیل فرم هایی که در این سامانه وجود دارد، به سرعت وارد سامانه شده و مشخصات خودرو وارد کنند و از امکانات آن بهره ببرند. رابط کاربری کاربر پسند، داشتن امکاناتی همچون امنیت بالا و سرعت بالا در حین ثبت نام از جمله ویژگی های این سامانه است که منجر به محبوبیت این سامانه شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا برای شما به طور کامل توضیح دهیم سامانه مودیان چیست و باید برای ثبت نام آن چه مراحلی را طی کنید.

چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

اگر بخواهیم در رابطه با این موضوع که سامانه مودیان چیست و چه هدفی از ساخت این سامانه به وجود آمده، صحبت کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

جلوگیری از فرار مالیاتی

یکی از مشکلاتی که در سال های گذشته سازمان امور مالیاتی کشور با آن داشته، فرار مالیاتی افراد مختلف بوده است. این سامانه برای ساماندهی به این گونه مشکلات و جلوگیری از این که افراد و سازمان ها از پرداخت مالیات فرار نکنند، ساخته شده است. فرار مالیاتی باعث کاهش بودجه در کشور می شود و از طرفی دیگر به سایر مودیان و افراد پرداخت کننده مالیات، فشار بیشتری وارد خواهد شد. اما با راه اندازی این سامانه امکان صدور فاکتورهای صوری از بین رفت و همین طور دیگر امکان کتمان درآمد مودیان وجود نخواهد داشت.

افزایش سرعت رسیدگی

یکی از ویژگی های بسیار خوب و منحصر به فرد سامانه مودیان مالیاتی است که چون از اینترنت بهره می برد، یک همهانگی کاملی بین بخش های مختلف این سامانه به وجود آمده است. این موضوع باعث شده تا رسیدگی ممیزان به قسمت های مختلف و امور مودیان با سرعت بیشتر و بهینه تری انجام شود.

پاسخ دهی بهتر

با راه اندازی این سامانه فرآیند پاسخ دهی و بررسی صورت حساب ها بسیار بهتر صورت می گیرد. دیگر لازم نیست افراد حتما مراجعه حضوری به اداره مالیات داشته باشند بلکه می توانند با اتصال به اینترنت و ورود به سامانه مالیاتی تمام امور مالیاتی خود را انجام دهند.

کاهش خطا

از زمانی که سامانه مودیان مالیاتی راه اندازی شده است، درصد خطاهای انسانی در قسمت های مختلف چه توسط مودی و چه توسط ممیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

دسترسی به اطلاعیه ها

یکی از بهانه هایی که معمولا افرادی که از مالیات فرار می کنند دارند این است که نسبت به اطلاعیه ها بی اطلاع بوده اند و به امکانات دسترسی نداشته اند. این سامانه امکان دسترسی شما و مکاتبه های مستقیم با سازمان امور مالیاتی را فراهم کرده است. از طرف دیگر باعث شده تا شما به عنوان مودی به راحتی اطلاعیه ها را از طریق پیامک دریافت کنید. این کار از بهانه های واهی جلوگیری کرده است چون مودیان به راحتی سامانه دسترسی دارند.

آموزش اصطلاحات آموزش اصطلاحات و نحوه کار با سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی  سامانه مودیان اصطلاحات جدیدی مالیاتی را معرفی کرده است. برای این که درک کاملی از این اصطلاحات داشته باشید، باید با تعریف آن ها آشنا شوید. 

اصطلاحات مهم مربوط به سامانه مودیان

برای این که بتوانیم آموزش سامانه مودیان را به طور کامل برای شما ارائه دهیم، می خواهیم شما را با انواع اصطلاحاتی که در این سامانه به کار می رود، آشنا کنیم:

گواهی امضای الکترونیک

یکی از مواردی که برای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی و دریافت خدمات به آن نیاز پیدا خواهید کرد، دریافت گواهی امضای الکترونیک است. معمولا این مورد با استفاده از سامانه مودیان انجام نخواهد شد و شما باید به صورت حضوری یا غیر حضوری این امضا را دریافت کنید. داشتن گواهی امضای الکترونیک باعث می شود تا فرآیندهای مالیاتی برای شما کاملا سریع و آسان پیش رود.

حافظه مالیاتی

از دیگر اصطلاحات مهم در سامانه مودیان چیست، عبارت حافظه مالیاتی است. این حافظه در واقع نوعی حافظه الکترونیکی برای ثبت و نگهداری اطلاعات ثبت شده در صورت حساب های الکترونیکی است که این اطلاعات را به سامانه مودیان انتقال می دهد. این حافظه هم به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری وجود دارد. نکته مهمی که باید در مورد حافظه مالیاتی بدانید این است که هر حافظه مالیاتی باید دارای یک شماره شناسه یکتا حافظه مالیاتی مخصوص به خود باشد.

صورت حساب مالیاتی

صورت حساب مالیاتی انواع مختلفی دارد که در ادامه انواع صورت حساب الکترونیک را توضیح می دهیم:

صورت حساب مالیاتی الکترونیک

این نوع صورت حساب دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره خواهد شد. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورت حساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام خواهد شد. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه های پرداخت الکترونیکی به عنوان پایه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورت حساب الکترونیکی خواهد بود. انواع صورت حساب الکترونیک به شرح زیر است:

  • نوع اول مشابه صورت حساب رسمی است که تا قبل از این هم مودیان برای قبولی اعتبار مالیات بر ارزش افزوده از آن استفاده می شود. این نوع از صورت حساب حاوی اطلاعات کامل از جمله اطلاعات خریدار، فروشنده کالا و یا خدمات مورد معامله، مالیات بر ارزش افزوده، تخفیف نحوه تسویه و غیره است.
  • نوع دوم: اطلاعات فروشنده و کالا و خدمات کامل روی این صورت حساب درج می شود. بدون نیاز به اطلاعات خریدار که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورت حساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نخواهد شد.
  • نوع سوم: رسید پرداخت صادره از دستگاه کارتخوان و درگاه الکترونیک پرداخت که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورت حساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمی شود.
صورت حساب غیر الکترونیک

این نوع صورت حساب شبیه به همان صورت حساب الکترونیک نوع اول است. با این تفاوت که فاقد شماره منحصر به فرد سامانه مودیان بوده و دارای شماره شمس هم است. این نوع صورت حساب توسط سازمان به صورت محدود و برای زمان هایی که سامانه مودیان قطع می باشد، در اختیار مودیان مالیاتی قرار می گیرد.

پایانه های فروشگاهی

اصطلاح مهم دیگری که باید برای عنوان سامانه مودیان چیست یاد بگیرید، پایانه های فروشگاهی است. هر دستگاهی که دارای سه قابلیت زیر باشد، به عنوان یک پایانه فروشگاهی شناخته می شود:

  • اتصال به شبکه های پرداخت رسمی کشور
  • اتصال به سامانه مودیان
  • صدور صورت حساب الکترونیکی

رایانه، دستگاه کارت خوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که به شبکه های پرداخت وصل شود، جز دسته همین پایانه های فروشگاهی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که پایانه های الکترونیکی موظف به ارسال صورت حساب های الکترونیکی در زمان های مقرر هستند که باید از طریق سامانه مودیان ارسال شود.

کارگروه راهبری سامانه مودیان

کارگروه راهبری این سامانه که به ریاست سازمان امور مالیاتی تشکیل می شود. در این کارگروه سیاست هایی را در چارچوب قانون و ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذیربط و تدوین استانداردها تنظیم می کنند. مصوبات کارگروه راهبری سامانه مودیان بعد از تایید وزیران امور اقتصادی، دارایی و فناوری اطلاعات لازم الاجرا می شوند.

کارپوشه سامانه مودیان

کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای پایش و بررسی اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت های مختلف ایجاد شده است. این سامانه به مودیان مالیاتی و دیگر ماموران مالیاتی این اجازه را می دهد تا برای بررسی صحت و درستی اطلاعات مالی و مالیاتی فرد یا شرکت، به صورت آنلاین از اسناد و مدارک مالی آن ها استفاده کنند. از این طریق مودیان یم توانند به سرعت و بسیار راحت، به اطلاعات مالی و مالیاتی خود دسترسی پیدا کنند. بررسی صحت و درستی اظهارنامه ها را هم می توانند انجام دهند. در صورت وجود نقص یا خطا می توانند آن ها را تصحیح کنند. همچنین با استفاده از این سامانه مشاوران مالی می توانند به اسناد و مدارک مالی و مالیاتی دیگر افراد و شرکت ها را هم داشته باشند تا بتوانند صحت و درستی اظهارنامه های مالیاتی آن ها را بررسی کنند.

حد مجاز فروش

قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان این اجازه به سازمان امور مالیاتی کشور می دهد تا برای مودیان حد مجاز فروش تعیین کنند.  با توجه به ماده این قانون، جمع صورت حساب های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از پنج برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد. جمع صورتحساب های الکترونیکی صادر شده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید تاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم باشد.

همچنین صدور صورت حساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای تمامی مودیانی که منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود. در غیر این صورت به صورت حساب الکترونیکی صادر شده اعتبار مالیاتی تعلق نمی گیرد.

نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی

در موضوع آموزش سامانه مودیان چیست باید به نحوه کار با این سامانه هم بپردازیم. در این قسمت نحوه ثبت در سامانه مودیان مالیاتی را به شما آموزش خواهیم داد:

ورود به سایت

برای افتتاح حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی ابتدا باید آدرس my.tax.gov.ir را جستجو کنید. توجه کنید که در این زمان اگر فیلتر شکن شما روشن است، آن را خاموش کنید و سپس وارد سایت شوید. در اولین گام باید وارد صفحه اول سایت شوید.

وارد کردن اطلاعات

در مرحله دوم باید اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره شناسنامه را وارد سایت کنید. قاعدتا اشخاص حقیقی باید کد ملی را وارد کنند و اشخاص حقوقی هم باید شناسه ملی را وارد نمایند. در ادامه سامانه از شما تاریخ تولد و شماره همراه متعلق به خودتان را درخواست می کند. در نهایت هم کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد می کنید و سپس دکمه ثبت را می فشارید.

ایجاد کارپوشه

بعد از طی کردن این مراحل، حالا باید یک کارپوشه برای خود بسازید. در این قسمت باید وارد صفحه اول سایت شوید. توجه کنید که هنوز فرایند شناسایی شما برای سیستم تمام نشده است و باید در ادامه روی گزینه ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید. در این قسمت باید برای خود نام کاربری و رمز عبور شما به صورت پیامک ارسال خواهد شد. شماره تلفنی که در این سامانه وارد می کنید باید حتما متعلق به خودتان باشد و به آن دسترسی داشته باشید تا نام کاربری و رمز عبور برای شما همیشه قابل دسترس باشد.

روش های مختلف ارسال صورت حساب به سامانه مودیان

برای ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان روش های مختلفی وجود دارد که در این قسمت در مورد آن به شما توضیح خواهیم داد:

ارسال صورت حساب توسط مودی

در این روش مودی خود وارد سامانه مودیان مالیاتی می شود و صورتحساب الکترونیک را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می کند. در این روش مودی می تواند به جای این که خودش این کار را انجام دهد از نرم افزار تیپی تکس کمک بگیرد. این نرم افزار تمام مراحل ارسال صورت حساب به سامانه مودیان را انجام می دهد که در این صورت، درصد خطا توسط مودی در طی عملیات کاهش می یابد همچنین شما می توانید با صرف زمان و هزینه کمتر این کار را انجام دهید. این نرم‌افزار شما را از شرکت‌های معتمد بی‌نیاز کرده و امکان ثبت نامحدود صورت‌حساب، تعریف مشتریان و کالاها، استعلام آنلاین، و بارگذاری اکسل را فراهم می‌کند. 

ارسال صورت حساب توسط شرکت های معتمد

در این روش شرکت هایی که معتمد سازمان امور مالیاتی هستند، صورت حساب را برای شما ارسال می کنند. این کار هم می تواند به کمک کلید مودی و هم به کمک کلید شرکتی که معتمد است، انجام شود.

ارسال صورت حساب توسط سامانه های دولتی

این روش هم مشابه روش های شرکت های معتمد است با این تفاوت که با کمک سامانه های دولتی انجام می شود و نیازی به هیچ گونه نرم افزار حسابداری مودیان نیست.

افراد مشمول به ثبت نام در سامانه مودیان

در راهنمای سامانه مودیان باید در مورد این که چه افرادی مشمول ثبت نام در این سامانه هستند را هم به شما بگوییم. اشخاص مشمول سامانه مودیان عبارت هستند از:

ردیف

اشخاص مشمول

از تاریخ

1

شرکت هایی که در بورس و فرابورس پذیرش شده اند.

1/08/1401

2

شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی که مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

01/01/1402

3

اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده

01/01/1402

4

صاحبان مشاغل موضوع فراخوان های هست گانه مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387

01/04/1402

5

مشاغل گروه اول و دوم موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

01/07/1402

6

کلیه اشخاص باقی مانده

01/10/1402

تمامی صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم، باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب تاریخ ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده شود، منظور همان اشخاص مشمول هستند مگر این که خلاف آن تصریح شده باشد.

زمان ثبت نام در سامانه مودیان

از ابتدای سال 1404 تمامی مودیان مالیاتی بدون استثنا باید در سامانه ثبت نام کنند. اشخاص حقیقی از 31 ام تیر ماه و اشخاص حقوقی هم می توانند حداکثر 4 ماه بعد از این تاریخ مهلت دارد تا اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل را پر کنند.   

مهلت ارسال صورت حساب به سامانه مودیان

تا اطلاع ثانوی مهلت ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی 21 روزه شد. براساس اطلاعیه شماره 21 مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چنین مقرر شده بود تا مهلت 7 روزه تعیین شده در دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی اجرا گردد. با توجه به این اطلاعیه، مودیان باید حداکثر ظرف مدت 7 روز از تاریخ صدور صورت حساب، آن را به سامانه مودیان ارسال کنند.

جرائم عدم اجرای قوانین سامانه مودیان

شرح تخلف

جریمه

عدم صورت حساب الکترونیکی

10 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال؛ هر کدام که بیشتر باشد.

–        عدم عضویت در سامانه مودیان

–        عدم استفاده از پایانه فروشگاهی

–        عدم استفاده از حافظه مالیاتی

–        استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران

–        عدم اعلام شماره حساب های بانکی

10 درصد فروش انجام شده

20 میلیون ریال

هر کدام که بیشتر باشد

محرومیت از کلیه معافیت ها

نرخ صفر و مشوق مالیاتی

عدم تحویل صورت حساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن آن

2 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال؛ هر کدام که بیشتر باشد.

عدم اطلاع رسانی در خصوص عدم صدور صورتحساب عدم اطلاع رسانی در خصوص توقف استفاده از پایانه فروشگاهی عدم اطلاع رسانی در خصوص تغییر شغل، محل فعالیت، مالکیت و اجاره واحد کسب و کار

1 درصد فروش انجام شده یا 10 میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد.

خلاصه ای محتوایی که در مورد سامانه مودیان خوانده اید:

سامانه مودیان چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از کسب و کارها و شرکت ها به وجود بیاید. سامانه مودیان مالیاتی نه تنها که یک ابزار آسان و سریع برای انجام امور مالیاتی است، بلکه با ایجاد کارپوشه و امکانات آپلود صورت حساب، به مودیان این امکان را خواهد داد تا به صورت دقیق تر و بهینه تری امور مالیاتی خود را ساماندهی کنند. سامانه مودیان مالیاتی با ایجاد ارتباط مستقیم میان مودیان و سازمان امور مالیاتی، سرعت رسیدگی به امور را افزایش خواهد داد و به نوعی خطاها را هم کاهش می دهد. ما در این مطلب به طور کامل راهنمای سامانه مودیان را به شما ارائه دادیم که شما با خواندن آن می توانید اطلاعات خوبی کسب کنید. 

تاریخ انتشار: 27 مرداد 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *