حد مجاز فروش در سامانه مودیان
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

حد مجاز فروش در سامانه مودیان چیست؟ و راه های عبور از حد مجاز فروش

حد مجاز فروش در سامانه مودیان از جمله موضوعات قابل بحث در امر صدور صورتحساب الکترونیکی است. از این قانون بیشتر برای جلوگیری از ارسال صورتحساب الکترونیکی صوری یا تقلبی و همچنین جلوگیری از فعالیت شرکت های کاغذی استفاده می شود. خوشبختانه از زمانی که ارسال صورت حساب به واسطه نرم افزار ارسال صورت حساب به سامانه مودیان انجام می گیرد، درصد خطاها و سوء استفاده ها بسیار کمتر شده است. اما باز هم سامانه مودیان قانون حد مجاز فروش در سامانه مودیان را وضع کرده تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود. در این مطلب به طور کامل در مورد حد مجاز فروش در سامانه مودیان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

حد مجاز فروش در سامانه مودیان چیست؟

اولین سوالی که قطعا پیش می آید این است که حد مجاز فروش در سامانه مودیان چیست؟ در مقالات قبلی در مورد این که سامانه مودیان چیست؟ توضیحاتی را به شما ارائه دادیم و شما با صورتحساب الکترونیکی آشنا شده اید. اگر تا به حال از نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده کرده باشید ممکن است قانونی را تحت عنوان حد مجاز فروش شنیده باشید. این موضوع در ماده 6 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی توضیح داده شده است و براساس آن مجموع صورت حساب های الکترونیکی صادره از سوی مودیان، نباید بیشتر از 5 برابر فروشی که اظهار کرده اند، در دوره مشابه قبلی که مالیات هم به تعلق گرفته باشد.

شاید برای شما سوال ایجاد شود که اگر شرکت ما تازه تاسیس باشد و هیچ گونه سابقه مالیاتی نداشته باشد، تکلیف قانون حد مجاز فروش برای ما چه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که واحدهای اقتصادی نمی توانند بیشتر از 5 برابر معافیت سالانه ماده 101 قانون مالیات های مستقیم برای ارسال صورتحساب الکترونیکی خود به سامانه مودیان اقدام کنند.

صدور صورت حساب الکترونیکی بیش از مجاز برای تمامی مودیان، منوط به این است که آن ها برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، تضامنی کافی ارائه نمایند و یا ترتیب پرداخت بدهی را تعیین نمایند. در غیر این صورت اعتبار مالیاتی به صورتحساب های صادره تعلق نخواهد گرفت.

هدف از حد مجاز فروش در سامانه مودیان

قانون حد مجاز فروش در سامانه مودیان با اهداف مختلفی وضع شده است که در ادامه مهم ترین آن ها را عنوان می کنیم:

  • جلوگیری از فعالیت های شرکت های کاغذی
  • جلوگیری از صدور صورتحساب الکترونیکی صوری
  • امکان خارج کردن نقدینگی از حساب مودیان زودتر از موعد مالیات بر ارزش افزوده و واریز به حساب دولت

حد مجاز فروش در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور براساس ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، این امکان را خواهد داشت که اگر بیش از جد مجاز فروش در سامانه مودیان صورت گیرد، بعد از اخطار عبور از ماده 6 کارپوشه مودی هم غیر فعال خواهد شد. بدین شکل مودی برای افزایش حد مجاز فروش خود باید از روش های مختلفی همچون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، ارائه تضمین کافی یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی های مالیاتی اقدام نماید.

حد مجاز فروش در سامانه مودیان چگونه محاسبه می شود؟

حد مجاز فروش در سامانه مودیان برای هر دوره مالیاتی مودیان به روش های مختلفی محاسبه می‌شود که در این قسمت به طور کامل در مورد آن توضیح می‌دهیم:

واحدهای دارای سابقه

در گام اول یک روز قبل از آن که دوره مالیاتی جاری مودی آغاز شود،، فروش اظهار شده در دوره مشابه سال قبل به واسطه سرویس های مختلف فراخوان داده می شود. با توجه به ماده 9 لایحه تسهیل، در صورتی که ترتیب پرداخت مالیات ابزاری رعایت شده و پرداخت شود، 5 برابر فروش موصوف به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی قابل نمایش خواهد بود. در صورتی که مالیات مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن مقدار از مالیات پرداخت شده، 5 برابر حد مجاز فروش در سامانه مودیان، محاسبه می شود و مودی می تواند آن را در کارپوشه خود مشاهده کند.

واحد های تازه تاسیس شده و واحدهایی که سابقه مالیاتی ندارند

برای واحدهایی که به تازگی تاسیس شده اند و هیچ سابقه مالیاتی ندارند و مودیانی که فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات خود را به موقع به سازمان پرداخت کرده یا تریب پرداخت را رعایت کرده اند، و این فروش ابزاری هم کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم باشد، 5 برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 به عنوان حد مجاز اولیه برای آن ها محاسبه خواهد شد. مودیان می توانند در کارپوشه خود آن را مشاهده کنند.

حد مجاز فروش در چه مواردی لحاظ نمی شود؟

حد مجاز فروش در چه مواردی لحاظ نمی شود؟

در مواردی هم می توان عملیاتی انجام داد تا حد مجاز فروش لحاظ نشود. در این قسمت راه های عبور از حد مجاز فروش در سامانه مودیان را برای شما عنوان خواهیم کرد:

  • مودیانی که صورتحساب الکترونیکی آن ها نشان می دهد مبالغ آن به صورت نسیه پرداخت شده است. میزان فروش در محاسبات حد مجاز فروش دوره ای صورتحساب آن ارسال شده اما مبلغ پرداختی به صورت کامل پرداخت نشده و به تایید طرفین هم نرسیده، منظور نخواهد شد.
  • کالاها و خدمات صادراتی و کالاها و خدماتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند، با توجه به این که برای خریدار هیچ اعتباری هم ایجاد نمی کند، در محاسبات حد مجاز فروش در سامانه مودیان لحاظ نخواهد شد.
  • کالاها و خدماتی که به مصزرف کنندگان نهایی عرضه می شوند، با توجه به این که برای خریدار قرار نیست اعتباری ایجاد کند، در محاسبان حد مجاز فروش لحاظ نخواهد شد.
  • در صورتی که کالاها و خدمات به اشخاصی که در موضوع تبصره ماده 2 آیین نامه حد مجاز فروش ارائه داده شود، در محاسبه حد مجاز فروش لحاظ نخواهد شد. طبق این ماده این اشخاص شامل مودیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات برا ارزش افزوده و نیز ماهیت کسب و کار آن ها امکان عضویت در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، می شود.

شرایط درخواست افزایش حد مجاز ماده 6

بنا بر اطلاعیه شماره 11 سازمان امور مالیاتی مبنی بر این که اگر مودیان بخواهند به دلیل اخطار پر شدن حد مجاز، برای افزایش حد مجاز ماده 6 درخواست دهند باید چه کاری انجام دهند، در این قسمت آن را به شما توضیح خواهیم داد:

الف)  درخواست رفع اخطار پیام پر شدن حد مجاز فروش سامانه مودیان و عدم تخصیص اعتبار نباید از سوی خریدار مطرح شود. بلکه صرفا خود شخص صادر کننده صورتحساب الکترونیکی که می تواند فروشنده کالا و خدمات باشد، درخواست داشته باشد. خریدار در صورتی که با پیام مورد اشاره در زمان واکنش به صورتحساب، مواجه شود، اگر تمایل داشته باشد می تواند برای تخصیص اعتبار به صورتحساب اقدام کند. فروشنده بعد از افزایش حد مجاز، در ابتدا باید صورتحساب رد شده توسط خریدار را ابطال نماید. سپس نسبت به صدور صورتحساب جدید که اعتبار مالیاتی هم دارد، اقدام کند.

ب) فروش مشمول مالیات ابزاری دوره مشابه سال قبل مودی و مالیات پرداخت یا ترتیب پرداخت متناظر آن باید ابتدا بررسی شود. در صورتی که بدهی داشته باشد، اول باید برای پرداخت یا ترتیب پرداخت مانده بدهی اقدام کند تا مودی از سقف حد مجاز تعیین شده در قانون برخوردار شود.

ج) در صورتی که بند (ب) توسط مودی رعایت شود، اطلاعیه و درخواست افزایش حد مجاز، باید درخواست مکتوب مودی مبنی بر ابزار فروش بیشتر از سقف تعیین شده از مودی را اخذ نماید و سپس با توجه به نوع فعالیتی که مودی دارد، نرخ ارزش افزوده بر فروش درخواست شده را روی آن اعمال کند و بعد از آن اقدامات متناسبی با پرداخت، ترتیب پرداخت و یا ارائه تضمین کافی پرداخت، انجام دهد.

د) نتیجه اقدامات بند (ج) به همراه مدارک و مستندات به معاونت فناوری های مالیاتی ارسال شود تا اقدامات لازم برای افزایش حد مجاز در کارپوشه مودی هم انجام گیرد.

روش های درخواست افزایش حد مجاز فروش در سامانه مودیان

تا اینجای مطلب به طور کامل توضیح دادیم که حد مجاز فروش در سامانه مودیان چیست؟ و همچنین گفتیم که برای افزایش حد مجاز فروش باید چه شرایطی را در نظر بگیریم. حالا در این قسمت می خواهیم راه های عبور از حد مجاز فروش در سامانه مودیان که شامل دو روش مختلف می شود را برای شما توضیح دهیم. 

روش اول: ارسال درخواست افزایش حد مجاز فروش از طریق سامانه مودیان

در این روش باید ابتدا وارد کارپوشه خود در سامانه مودیان شوید و از بخش سایر درخواست ها، گزینه حد مجاز فروش را انتخاب نمایید. در ادامه باید روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید. در این مرحله روش افزایش حد مجاز فروش را انتخاب کرده و اطلاعاتی که از شما می خواهد را باید وارد کنید.

روش دوم: درخواست افزایش حد مجاز فروش از طریق سامانه تیکتینگ

براساس اطلاعیه شماره 17 از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، مودیان می توانند از طریق سامانه تیکتینگ اداره کل فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی برای ثبت درخواست افزایش حد مجاز فروش طبق ماده 6، اقدام نمایند. برای ثبت درخواست ابتدا مودیان باید از طریق گزینه ارسال پیام و انتخاب گزینه سامانه مودیان، حد مجاز فروش ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی را انتخاب کرده و فرم پیوست را در سامانه مودیان بارگذاری نمایند.

سوالات متداول در خصوص حد مجاز فروش در سامانه مودیان

مطابق با قانون تسهیل تکالیف مودیان، حد مجاز فروش حداکثر پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم است.

مودی از دو روش می تواند برای افزایش حد مجاز فروش اقدام کند. یکی از طریق ارسال درخواست افزایش حد مجاز فروش از طریق سامانه مودیان و دیگری از طریق سامانه تیکتینگ است.

از آن جایی که فروش مشمول ارزش افزوده که به صورت نسیه باشد، برای خریداران اعتبار مالیاتی تلقی نخواهد شد، لذا در محاسبه حد مجاز فروش هم این مورد لحاظ نمی شود.

با توجه به بروزرسانی هایی که در سامانه مودیان انجام شده هر مودی می تواند با مراجعه به کارپوشه خود متوجه شود که آیا حد مجاز را رعایت کرده یا پیام اخطاری برای پر شدن حد مجاز فروش برای آن نمایش داده شده است. همچنین می تواند با مراجعه به داشبورد مدیریتی حد مجاز فروش، نمودار را مشاهده کند و ببیند چه میزان از مانده مجاز فروش او باقی مانده است.

حد مجاز فروش در هر دوره مالیاتی براساس اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مودی تا قبل از شروع همان دوره مالیاتی خواهد بود. اگر مودی خارج از موعد، برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اقدام نماید، در محاسبه حد مجاز دوره مشابه سال آینده لحاظ نخواهد شد.

زمانی که خریدار در سامانه مودیان از فروشنده ای که حد مجاز آن از فروشش فراتر رفته است، خریدی انجام دهد به دلیل این که فروشنده حد مجاز فروش خود را رد کرده است، این کار به معنای اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ نمی شود. لذا هنگامی که فروشنده صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه برای خریدار صادر می کند، خریدار هم زمان زمان مشاهده و تایید صورتحساب با پیغام هشدار عدم پذیرش اعتبار مالیاتی اط سمت سیستم مواجه خواهد شد. در این صورت یم تواند صورتحساب را تایید کند و از فروشنده بخواهد نسبت به افزایش حد مجاز فروش خود اقدام نماید. 

تاریخ انتشار: 16 شهریور 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *