ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان (صفر تا صد ارسال قرارداد حق العمل کاری در مودیان)

طبق قوانین مالیات های مستقیم، یکی از موارد الزامی و ضروری در سامانه مودیان ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان است. حق العمل کار فردی است که به نام خود اما به حساب آمر یا کارفرمای خود معاملاتی را انجام می دهد و در ازای آن حق العمل خود را دریافت می کند. امروزه افراد زیادی هستند که که در این سمت مشغول به کارند . درآمد کسب می کنند. با تصویب قوانین پایانه های فروشگاهی، تمام حق العمل کاران باید شناسه یکتای حق العمل کاری دریافت کنند تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان برای آن ها امکان پذیر باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد ارسال قرارداد حق العمل کاری در مودیان صحبت کنیم و هر آن چه را که لازم است در این باره بدانید را به شما بگوییم.

حق العمل کاری به چه معنا است؟

اولین سوالی که باید به ان پاسخ دهیم تا با مفهوم ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان آشنا شویم این است که حق العمل کاری در اصل به چه معنا است؟ در تعریف این واژه ار قانون جامع تجارت کمک می گیریم. در این قانون آمده که حق العمل کار فردی است که به نام خود کار می کند اما حسابی که دارد، به نام کارفرما یا آمر است و با این حساب معاملات خود را انجام می دهد. در برابر این کار هم مبلغی به عنوان حق العمل دریافت خواهد کرد. روند همکاری بین فرد حق العمل کار و کارفرما هم بعد از انعقاد قرارداد آغاز خواهد شد.

اگر هم بخواهیم این مفهوم را به زبان ساده تری برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که حق العمل کاری به معنای وکالت برای انجام کارهای تجاری است. حق العمل کاران در سال های گذشته نیازی به دریافت شناسه یکتا و ارسال صورتحساب حق العمل کاری در سامانه مودیان نداشتند. اما از زمانی که سامانه مودیان راه اندازی شد و قوانین ویژه ای برای آن وضع شده، تمامی حق العمل کاران موظف هستند مانند سایر گروه های شغلی صورتحساب های الکترونیکی خود را در سامانه مودیان ثبت و ارسال کنند. برای حق العمل کاران سه بخشنامه تنظیم شده که در این قسمت همه آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد:

بخشنامه 133/97/200

سازمان امور مالیاتی با انتشار این بخشنامه ضوابطی را تعیین کرده است که براساس آن صورتحساب فروش حق العمل کاری در حکم فروش آمر تلقی خواهد شد و آثار ارزش افزوده را برای آمر به همراه دارد. حق العمل کار کاری قرارداد یا عهدی است که با رضایت طرفین انجام می شود. طی این قرارداد حق العمل کاری به دستور و حساب آمر معامله انجام می شود. در واقع معنای حقیقی ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان حقی است که بابت انجام یک کار دریافت می شود اما مفهوم حق العمل با مواردی مانند مزد و کار هم شناخته می شود. در واقع حق العمل مبلغی است که بابت فروش کالا و یا خدمات از صاحب آن دریافت می شود.

بخشنامه حق العمل کاری در قانون مالیات بر ارزش افزوده

در خصوص صدور صورتحساب حق العمل کاری و همچنین تکلیف قانونی آمر یا همان فروشنده و صدور فاکتور در مواردی که برای ارسال کالا جهت حق العمل کاری به نماینده آمر به منظور فروش توسط ایشان اقدام می نماید. در اجرای مواد 95 و 169 قانون مالیات های مستقیم و به منظور وحدت رویه در رسیدگی های مالیاتی مقرر می شود.

بخشنامه 32/97/200

با توجه به ماده 357 قانون تجارت مصوب سال 1311 چون حق العمل کار به نام خود اما به حساب آمر اقدام به فروش کالا می کند. بنابراین آمر بابت فروش کالاهایی که به حساب او و توسط حق العمل کار انجام می شود، نیازی ندارد که صورتحساب فروش موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم را صادر کند. در نتیجه صورتحساب باید توسط حق العمل کار صادر شود.

قرارداد حق العمل کاری در امر واردات، صادرات و خرید و فروش داخلی

موضوع ماده 357 قانون تجارت مصوب 1311 و دفاتر آمر و حق العمل کار و سایر اسناد و مدارک مثبته محرز شود که کالای خریداری و یا فروش رفته متعلق به کارفرما بوده است و خریدار یا فروشنده هم صرفا به عنوان حق العمل کار عمل کرده است. حق العمل کار مشمول فراخوان نظام مالیات بر ارزش افزوده باید ضمن انجام سایر تکالیف پیش بینی شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفا نسبت به کارمزد دریافتی، صورتحساب صادر و مالیات و عوارض ارزش افزوده را هم محاسبه کرده و آن را از کارفرما دریافت کند.

موارد مورد نیاز برای ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان

اگر هنوز هم اطلاعات کاملی در مورد سامانه مودیان ندارید ابتدا توصیه می کنیم مقاله سامانه مودیان چیست را مطالعه کنید. سپس با آگاهی کامل می توانید موارد مورد نیاز برای ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان را مطالعه کنید. در این بخش این موارد را برای شما عنوان می کنیم:

  • ابتدا باید قرارداد حق العمل کار در سامانه مودیان به ثبت برسد. طرف مقابل یعنی همان کارفرما هم باید آن را تایید کند تا شناسه یکتا برای آن ها صادر شود.
  • فاکتور فروش برای خریدار باید توسط حق العمل کار صادر شود.
  • بعد از آن که صورتحساب صادر شد و در کارپوشه حق العمل کار هم به ثبت رسید، حق العمل کار باید به کارپوشه خود در سامانه مودیان مراجعه کند و صورتحساب مورد نظر را انتخاب کند. بعد از آن هم می تواند اقلام مرتبط به کارفرما یا آمر را انتخاب کند و سپس قرارداد اقلام فروش را هم لینک کند.
  • صورتحساب یا فاکتور فروش به کارپوشه کارفرما منتقل خواهد شد. بعد از انتقال کارفرما باید آن را تایید کند.
  • به طور دوره ای براساس کارمزدهای حق العمل کار، صورتحساب فروش هم صادر می شود که این مورد هم باید به تایید کارفرما در بیاید.

شناسه یکتا ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان

برای ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان، حق العمل کار و کارفرما نیاز به شناسه یکتا حافظه مالیاتی دارند. برای دریافت این شناسه قراردادهای حق العمل کاری باید مطابق با مراحل و قوانین آن انجام شود. براساس قوانین تصویب شده در این حوزه لزومی ندارد صورتحساب الکترونیکی را در سامانه مودیان صادر کند. اما حق العمل کار باید صورتحساب الکترونیکی را حتما صادر کند. صدور صورتحساب الکترونیکی در خصوص حق العمل کاری مشابه صدور صورتحساب ها در فرایند عادی است.

مهم ترین تفاوت ثبت و صدور صورتحساب ها در حق العمل کاری، دریافت شناسه های یکتای مخصوص قراردادهای حق العمل کاری است که با همین عنوان هم انجام می گیرد. در این خصوص می توان از نرم افزارهای واسط مانند تیپی تکس که در آن تمام الگوهای صورت حساب های الکترونیکی نوع 1 و نوع 2 که به صورت اختیاری وجود دارند، استفاده کرد. در این زمینه شرایط و قواعدی هم برای استفاده از این شماره قرارداد در صورت حساب های الکترونیکی وجود دارد که شماره های قرارداد را مشخص می کنند

مراحل ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان

برای ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان باید چند مرحله را پشت سر بگذارید تا این فرایند بدون هیچ مشکلی انجام شود. در این بخش تمام این مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: ورود به سایت مربوطه

برای ثبت قراردادهای مربوطه در مرحل اول باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید و این فرایند را در این سایت دنیال کنید. در این بخش باید ابتدا یک کارپوشه برای خود ایجاد کنید تا بتوانید پرونده مالیاتی مورد نظر خود را انتخاب نمایید و وارد میز کاری شوید. سپس در بخش بعدی باید گزینه قرارداد حق العمل کاری را انتخاب نمایید تا وارد میز کار مربوطه شوید. بعد از آن هم باید روی قرارداد جدید کلیک کنید تا قرارداد ثبت شود.

مرحله دوم: تعیین نقش شرکت

قراردادهای مربوط به حق العمل کاری دسته بندی های مختلفی دارد که باید در بخش بعدی از مراحل آن را مشخص کنید. هر یک از دسته بندی ها ویژگی ها و شرایط مخصوص به خود را دارند. در این بخش باید نوع قرارداد، فروش یا خرید مربوطه و تاریخ های انجام آن را مشخص کنید. براساس این موضوع قرارداد مربوطه ثبت خواهد شد. در بخش بعدی اطلاعات مخصوص به قرارداد خود را در بخش های مشخص شده وارد می کنید و سپس گزینه ادامه را می فشارید.

نمایش اطلاعات به مودی

بعد از این که اطلاعات وارد شده تکمیل شد، کلیه موارد درج شده در فیلدهای قبلی به مودیان نمایش داده می شود. شما به عنوان مودی می توانید در این مرحله تمام جزئیات مربوط به ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان را مورد بررسی قرار دهید و سپس به ثبت نهایی برسانید. اگر اطلاعات نیازی به ویزرایش داشتند باید در همین مرحله انجام دهید. بر این اساس این فرایند را باید تکمیل کنید. در این بخش تاییدیه نهایی توسط کاربران انجام می شوند که تکمیل کننده فرایند ثبت است.

تایید طرفین قرارداد

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل در ثبت فاکتور حق العمل کاری در سامانه مودیان تایید طرفین است. در صورتی که هر یک از طرفین یعنی آمر و حق العمل کار، تاییدیه لازم را ارائه ندهند، شناسه های یکتا برای ثبت این قرارداد ها ارائه نخواهد شد. در این صورت شما نمی توانید صورتحساب های مورد نیاز را در این سامانه بارگذاری کنید. برای قانونی شدن روال ثبت قرارداد حق العمل کاری باید حتما تمام این قوانین را رعایت کنید. در سال های اخیر روش های متعددی برای دریافت شناسه یکتای مخصوص و ارسال صورتحساب الکترونیکی ایجاد شده است که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

حق العمل کار به راحتی می تواند با استفاده از نرم افزار تیپی تکس قرارداد حق العمل کاری را ثبت کند. نرم افزار می تواند شناسه یکتا را بعد از ارسال صورتحساب الکترونیکی برای حق العمل کار ارسال کند. (در صورتی که نمی دانید صورتحساب الکترونیکی چیست حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید).در این قسمت خود نرم افزار تشخیص می دهد که قرارداد ثبت شده یک نوع قرارداد حق العمل کاری است و بدین ترتیب می تواند مالیات و ارزش افزوده این قرارداد را محاسبه کند تا شما به عنوان حق العمل کار مالیات خود را پرداخت کنید.

نکات مهم در خصوص ثبت قرارداد حق العمل کاری

در مورد ثبت فاکتور حق العمل کاری در سامانه مودیان  نکات مهمی وجود دارد که در این قسمت آن ها را برای شما عنوان می کنیم:

  • متن قرارداد حق العمل کاری با توجه به موضوع توافق و روابط میان طرفین نوشته می شود. بنابراین باید متن قرارداد حاوی تمام شروط، تعهدات و مطالبی باشد که برای انجام توافقات میان آن ها در نظر گرفته می شود.
  • مالیات قرارداد حق العمل کاری و حق بیمه قرارداد حق العمل کاری از مهمترین مواردی است که ر خصوص حسابرسی های مالی باید به آن توجه کرد.
  • مساله بیمه قراردادهای حق العمل کاری هم باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از انواع قراردادهایی که در آن شخصی در ازای دریافت حق العمل، اموری را انجام می دهد، قراردادهایی هستند که مشمول قانون کار محسوب می شوند.
سوالات متداول در خصوص ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان

بله چه ابطال و چه ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان نیاز به تایید هر دو طرف دارد.

اگر حق العمل کار مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد به کارمزد آن تعلق می گیرد.

قابل قبول نخواهد بود. تاریخ صدور صورتحساب باید برابر یا بیشتر از تاریخ شروع قرارداد باشد.

کارفرما در کارپوشه سامانه مودیان امکان انتخاب گزینه عملیات حق العمل کاری را ندارد.

حد مجاز فروش در هر دوره مالیاتی براساس اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مودی تا قبل از شروع همان دوره مالیاتی خواهد بود. اگر مودی خارج از موعد، برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اقدام نماید، در محاسبه حد مجاز دوره مشابه سال آینده لحاظ نخواهد شد.

بله. صورتحسابی با شماره مالیاتی جدید یا ساختاری متفاوت در کارپوشه آمر ایجاد خواهد شد که شامل اطلاعات سرآمد صورتحساب و اقلامی است که روی آن ها عملیات حق العمل کاری انجام شده است.

تاریخ انتشار: 21 شهریور 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *