جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی
تیم تحریریه تیپی تکس

آنچه خواهید خواند:

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

پرداخت مالیات از زمان های قدیم تاکنون همیشه یکی از دغدغه های اصلی برای هر دولت و ملتی بوده است. در حال حاضر هم سازمان امور مالیاتی کشور این مسئولیت را بر عهده گرفته است تا از کسب و کارهای مختلف و بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی که موظف به ارسال صورتحساب به سامانه مودیان هستند، مالیات دریافت کند. در این راستا سازمان امور مالیاتی، جرایم مالیاتی سامانه مودیان را در نظر گرفته و در صورتی که بعضی از افراد بخواهند از پرداخت مالیات فرار کنند، مشمول این جرایم خواهند شد. با ما همراه باشید تا شما را با جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی آشنا کنیم.

جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی مودیان مالیاتی موظف به ثبت نام هستند. بر این اساس سازمان امور مالیاتی کشور هر از چند گاه اقدام به وضع قوانین و اطلاع رسانی در این زمینه می کند و میزان پرداخت مالیات را هم تعیین می کند. در صورتی که مودیان نخواهند مالیات خود را پرداخت نمایند، مشمول جرایم مالیاتی سامانه مودیان خواهند شد که خود شامل مصادیق و موارد مختلفی است. در ادامه شما را با این قوانین آشنا خواهیم کرد.

جریمه عدم ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان یکی از جرایم عمومی محسوب می شود. از جمله تخلفات دیگری که شامل این بند خواهند شد موارد زیر خواهند بود:

  • عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
  • توجه نکردن به فراخوان های سامانه مودیان
  • استفاده نکردن از پایانه های فروشگاهی
  • عدم استفاده از شناسه یکتا مالیاتی
  • استفاده غیر مجار از کد یکتای مالیاتی اشخاص دیگر
  • واگذاری کد یکتای شخصی به دیگران به منظور استفاده های غیر قانونی

میزان جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

در صورتی که مودیان دچار این تخلفات شوند، بنا به تشخیص مقام ذی صلاح، باید 10 درصد از مجموع فروش خود را یا 20 میلیون تومان جریمه پرداخت کنند. البته با توجه به تورم و نوسان قیمت ها در کشور، این میزان ممکن است سالانه بالاتر هم رود.

با استفاده از نرم افزار سامانه مودیان تیپی تکس نگران ارسال صورتحساب الکترونیکی خود نباشید. شما می توانید با استفاده از این نرم افزار در اسرع وقت صورتحساب های خود را ارسل کنید.

جریمه عدم اعلام شماره حساب های بانکی تجاری

طبق بند پ در ماده 22 قوانین مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، عدم اظهار فعالیت های حسابداری باعث جریمه خواهد شد. از جمله این مودیان نخواهند شماره حساب های بانکی تجاری را اعلام کنند.

میزان جریمه عدم اعلام شماره حساب های بانکی تجاری

در صورت عدم اعلام شماره حساب های بانکی تجاری مودی مشمول 10 درصد جریمه نسبت به عملکرد و فروش انجام شده خواهد شد. با توجه به این تمام تراکنش های بانکی رصد می شود و اطلاعات مربوط به تراکنش های انجام شده در حساب های بانکی هم استخراج می شود، در صورتی که فرد مودی بخواهد خطایی در پرداخت مالیات انجام دهد جریمه می شود. این جریمه شام عدم اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون های مالیات های مستقیم در همان سال مالی خواهد بود.

جریمه عدم تحویل صورتحساب چاپی فروش به خریدار

طبق بخشنامه ای که از سامانه مودیان و قوانین مربوط به جرایم مالیاتی سامانه مودیان به دست رسیده، اگر فروشنده یا صاحب واحد اقتصادی از ارائه صورتحساب چاپی به خریدار خودداری کند یا بخواهد صورتحساب را حذف یا مخدوش کند، مشمول جریمه نقدی خواهد شد.

میزان جریمه عدم تحویل صورتحساب چاپی فروش به خریدار

میزان جریمه این تخلف معادل 2 درصد از مبلغ صورتحساب یا 2 میلیون تومان وجه هر کدام که بیشتر باشد، خواهد بود.

جریمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

واحدهای اقتصادی که بعد از قیمت گذاری کالاه بخواهند از ارسال صورتحساب الکترونیکی خودداری نمایند، مشمول جریمه خواهند شد.

میزان جریمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

میزان جریمه این تخلف معادل 10 درصد مبلغ مجموع فروش انجام شده یا 2 میلیون تومان وجه هر کدام که بیشتر باشد، خواهد بود.

جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

تمام واحدهای اقتصادی برای این که مشمول جرایم مالیاتی نشوند، موظف هستند انحلال یا تعطیلی واحد تجاری خود را در سامانه به موقع اعلام نمایند. همچنین مودیان اگر بخواهند محل تجاری خود را تغییر دهند باید حتما در سامانه محل جدید را ثبت کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی خواهند شد. سومین موضوع برای تخلف مورد بحث، عدم گزارش صحیح فروش است. تمام مودیان باید به موقع به سامانه های مربوطه مراجعه نمایند و گزارش فروش خود را به صورت صحیح اعلام نمایند.

میزان جریمه اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

در صورت عدم رعایت این بند، جریمه ای به میزان 1 درصد مبلغ فروش گزارش نشده به مودیان تعلق خواهد گرفت. این قانون و جریمه برای ارزش افزوده هم صادق است. مودیان باید اظهارنامه های مالیاتی خود را در تاریخ های خاصی که از سوی سازمان اعلام می شود، جمع آوری و ارسال کنند. تنها در این صورت از جرایم مالیاتی سامانه مودیان در امان خواهند بود. حتی اگر مودی در بازه زمانی خاصی هیچ فعالیت مالی هم نداشته باشد باز هم موظف است که اظهارنامه را تکمیل و ارسال نماید.

جریمه عدم اعلام بروز حادثه یا نقص فنی در پایانه های فروشگاهی

طبق ماده 12 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، افراد مکلف هستند در صورتی که به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی  امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برای آن ها وجود ندارد، مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه یا سایر روش ها اعلام نمایند. تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان باید فروش های خود را به ترتیبی که سامان دستور داده، ثبت و صورتحساب های صادره را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

میزان جریمه عدم اعلام بروز حادثه یا نقص فنی در پایانه های فروشگاهی

در صورتی که مودی بروز حادثه یا نقص فنی را اعلام نکند، طبق بند ث قانون 22 مودی باید معادل یک درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل یک میلیون تومان هر کدام که بیشتر باشد، به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

جریمه عدم ارسال فاکتور در سامانه مودیان

عدم ارسال فاکتور در سامانه مودیان هم مشمول جرایم مالیاتی سامانه مودیان خواهد شد. این جرایم شامل موارد زیر می شوند:

جریمه نقدی: عدم ارسال در زمان مقرر می تواند منجر به جریمه نقدی شود که این جریمه بسته به نوع تخلف میزان آ متغیر خواهد بود.

جریمه تاخیر: اگر فاکتورها با تاخیر توسط مودی ارسال شوند، ممکن است مشمول جریمه تاخیر شود.

جریمه بر اساس درصدی از مالیات: در بعضی از موارد جریمه ها به صورت درصدی از مالیات محاسبه خواهند شد.

جریمه عدم ثبت فاکتور در سامانه مودیان

عدم ثبت فاکتور در سامانه مودیان هم می تواند منجر به جریمه های زیر شود:

جریمه نقدی: ممکن است برای هر فاکتوری که در سامانه ثبت نشده، جریمه نقدی مشخصی در نظر گرفته شود.

جریمه بر اساس درصدی از مالیات: در برخی از موارد جریمه ها به صورت درصدی از مالیات قابل پرداخت محاسبه می شود.

جریمه برای هر روز تاخیر: برخی از قوانین هم ممکن است جریمه ای به ازای هر روز تاخیر داشته باشند.  

جریمه عدم ارسال فاکتور فروش در سامانه مودیان

عدم ارسال فاکتور فروش در سامانه مودیان هم منجر به جریمه های مختلفی می شود. این جرایم مالیاتی سامانه مودیان شامل موارد زیر می شود:

جریمه نقدی: برای هر فاکتور فروشی که ثبت نشود، جریمه نقدی مشخصی برای آن در نظر گرفته می شود.

جریمه بر اساس درصدی از مبلغ فاکتور، ممکن است جریمه ها به صورت درصدی از مبلغ فاکتورهای ثبت نشده محاسبه شوند.

جریمه تاخیر: اگر فاکتورهای فروش با دیرکرد ارسال شوند، جریمه تاخیر مشمول آن خواهد شد.

جریمه برای هر روز تاخیر: برخی از قوانین مالیاتی برای هر روز دیرکرد جریمه در نظر می گیرند.

جریمه اضافی برای عدم ثبت کامل اطلاعات: هدم ارسال تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد فاکتور فروش هم می تواند مشمول جریمه شود.

جریمه ثبت نکردن دستگاه کارتخوان در سامانه

عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مودیان ممکن است منجر به جریمه نقدی، جریمه درصدی از مبلغ فروش، جریمه تاخیر، جریمه برای هر روز تاخیر و جریمه های اضافی برای عدم تطابق اطلاعات شود.

جریمه عدم اعلام تغییر شغل یا عدم فعالیت در سامانه

در صورتی که مودی شغل خود یا محل فعالیت و مالکیت محل فعالیت را تغییر دهد و گزارش آن را به سازمان مالیاتی اعلام نکند، معادل 1 درصد مبلغ فروش گزارش نشده و یا 1 میلیون تومان هر کدام که بیشتر باشد جریمه خواهد شد.

جرایم اخلال یا تقلب در نظام مالیاتی کشور

برخی از مودیان مالیاتی و همچنین صاحبان کسب و کارهای مختلف ممکن است به عمد بخواهند اقداماتی که منجر به اخلال در نظام مالیاتی کشور می شوند، انجام دهند. به عنوان مثال بخواهند از نرم افزارهای مخرب، ویروس، هک و غیره استفاده کنند. سازمان امور مالیاتی کشور با ابزارهایی که دارد، از این اتفاقات به موقع مطلع خواهد شد و و با افراد خاطی با شدت زیادی برخورد می کند.

میزان جریمه اخلال یا تقلب در سامانه مودیان برای اولین بار

  • جریمه نقدی بین ۲۰ الی ۸۰ میلیون ریال
  • شلاق از ۳۱ الی ۷۱ ضربه و حتی تا ۹۹ ضربه در جرائم خلاف عفت
  • محروم شدن از حقوق اجتماعی بین شش ماه الی پنج سال
  • ممنوعیت از یک یا چند فعالیت اجتماعی یا شغلی برای اشخاص حقوقی تا پنج سال

میزان جریمه اخلال یا تقلب در سامانه مودیان در صورت تکرار بیش از سه بار

  • جریمه نقدی از ۱۸۰ الی ۳۶۰ میلیون ریال
  • محروم شدن از حقوق اجتماعی از پنج الی ۱۵ سال
  • ممنوعیت دائمی اشخاص حقوقی از کلیه فعالیت‌های اجتماعی و شغلی
  • ممنوعیت دائمی اشخاص حقوقی از افزایش سرمایه

بخشودگی های جرایم سامانه مودیان

طبق قوانین بخشودگی های جرایم سامانه مودیان 1403 در تبصره 1 و 2 ماده 22 جریمه مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی  به شکل زیر خواهد بود:

تبصره 1: مبلغ جریمه های ثابتی که در این قانون درج شده است، هر سال متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می شود.

تبصره 2: سازمان امور مالیاتی کشور نمی تواند بیش از 50 درصد جریمه های موضوع این ماده را مطابق با ماده 191 قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

مشوق های جرایم مالیاتی سامانه مودیان

مشوق های مالیاتی سامانه مودیان در قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی ذکر شده، در ماده 17 و 18 این قوانین آورده شده است که شما موارد زیر می شود:

ماده 17 قانون سامانه مودیان

طبق این ماده سازمان موظف است در 5 سال اول پس از استقرار سامانه مودیان برای تشویق صاحبان کسب و کارهای مختلف، موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیت های مستقیم که فروش های خود را با استفاده از پایانه های فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات مورد نیاز خود را هم از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند.

میزان پاداش معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد فروش وی هر کدام که کمتر باشد، حداکثر تا 6 میلیون تومان خواهد بود.

ماده 18 قانون سامانه مودیان

طبق این ماده سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد برای تشویث مصرف کنندگان نهایی یعنی همان اشخاص حقیقی که خریدهای خود را از طریق پایانه های فروشگاهی انجام می دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه ها یک صورتحساب به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده و دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده به حساب بانکی او برمی گرداند.

جمع بندی

در نهایت باید بگوییم که طبق قوانین، تمامی مودیان چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی موظف به انجام احکام و امور خاصی هستند که اگر بخواهند از آن فرار کنند، مشمول جرایم مالیاتی سامانه مودیان خواهند شد. ما در این مطلب به طور کامل در مورد تمام این جرایم صحبت کردیم و شما را با قوانین مربوط به آن آشنا کردیم. در صورتی که برای ارسال فاکتور سامانه مودیان با مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم از نرم افزار تیپی تکس استفاده کنید. اگر سوالی در این زمینه داشته باشید، کارشناسان ما به خوبی می توانند شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول در خصوص جرایم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

تمامی واحدهای اقتصادی موظف هستند بعد از قیمت گذاری کالاها، صورتحساب الکترونیکی خود را صادر نمایند در غیر این صورت باید 10 درصد مبلغ فروش خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

افرادی که در سامانه ثبت نام نمی کنند، صورت حساب های خود را ارسال نمی کنند، در نظام مالیاتی اخلال ایجاد می کنند و غیره.

میزان جریمه به نوع تخلف بستگی دارد.

بله در برخی شرایط این امکان وجود دارد.

خیر شدیدترین نوع جریمه شلاق و محرومیت از فعالیت ای اجتماعی و اقتصادی است.

بله در صورت رعایت تمامی احکام و قوانین مربوط به مالیات، مودیان تشویق هم خواهند شد. 

تاریخ انتشار: 15 مهر 1403
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *